Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

AK BY BOLI FINANCIE ĽAHKÝ BIZNIS, NEBAVIL BY MA

26.09.2018

Už na prvý pohľad pôsobí ako stelesnenie životného optimizmu. Po pár vetách už rozumiete prečo – jej biznis je aj jej vášňou. Nielen preto, že ako vyštudovaná matematička má rada čísla. Finančný biznis je pre ňu aj hrou. Team Manager PARTNERS GROUP SK Jana Trogová.

Začnem klasicky…

... spýtate sa ma, ako som sa zoznámila s PARTNERS GROUP SK? (smiech)

 

Smejete sa, ale ak sa v takomto profilovom rozhovore objavuje niekto po prvýkrát, je to celkom prirodzená otázka. Navyše, som zvedavý, či poviete – podobne ako väčšina vašich kolegov –, že to bola vec náhody. Najdôležitejšie veci v živote bývajú veľmi často práve dielom náhody.

Toto je niečo, čo nedokážem prijať. Nechcem tomu veriť. Pán Müller (Partner spoločnosti PARTNERS GROUP SK – pozn. red.) hovorieva, že neverí na šťastie, iba na zvyšovanie šancí, a ja tomu verím tiež. Ak sa prihodí niečo, čo naoko vyzerá ako náhoda, spravidla tomu predchádzajú určité kroky. Keď robíte napríklad pri nábore nových spolupracovníkov správne kroky, výsledky sa prejaviť musia, nebude to len hračkou náhody.

 

Tak sa vráťme k zamýšľanej otázke. Ako ste sa dostali k finančnému biznisu?

Oslovil ma môj súčasný manažér, ktorý získal na mňa referenciu. Študovala som na vysokej škole, na matfyze, a už v prvom ročníku som chcela získať relevantné skúsenosti, ktoré by som mohla uviesť aj v profesionálnom životopise. Problém bol v tom, že všade brali len štvrtákov a piatakov, čo ma vtedy poriadne nahnevalo. (smiech) Bola som v druhom ročníku, keď sa mama rozhodla, že mi začne sporiť, preto sme išli za nejakými odborníkmi, ktorí jej boli odporučení. Neskôr som dostala od svojho súčasného manažéra pozvánku na pohovor, no v tom čase to nebola moja priorita. Zaujala ma však samotná služba, preto som na stretnutie prišla aj s mamou, ktorá už na mňa uzatvorila nejaké zmluvy. Ako sa ukázalo, veľmi nevýhodné.

 

Prečo ste šli na matfyz?

Chcela som sa vyhnúť cudziemu jazyku. (smiech) Žartujem. Matematika mi vždy išla, ale až na vysokej škole som pochopila, že tento predmet nie je len o počítaní. Mám rada čísla.

 

Vo vašom biznise je to dosť silná výhoda.

Určite áno, v mojom tíme je viac absolventov matfyzu. Vo všeobecnosti je výhoda, ak človek v tomto biznise má za sebou ekonomickú, matfyz, manažment, finančný manažment…

 

Keď ste šli na matematicko-fyzikálnu fakultu, aká bola vaša predstava o profesionálnej budúcnosti?

Na matfyze som si vybrala odbor manažérska matematika. Informačný leták o tomto odbore hovoril, že jeho absolventi nemajú problém sa zamestnať v bankách, poisťovniach a na rôznych analytických pozíciách. No a teraz tam aj učím.

 

Učíte na matfyze?

Áno, už štvrtý rok tam máme akreditovaný predmet. Pôvodne som totiž chcela učiť, blízka mi bola kombinácia geografia – matematika. Moja učiteľka matematiky mi však povedala: „Janka, učiteľstvo je diagnóza. To môžeš robiť hocikedy. Radšej vyštuduj niečo zmysluplné.“ K učiteľstvu som sa teda dostala až prostredníctvom PARTNERS GROUP SK. Ale ako výučbu vnímam aj našu službu, ňou zvyšujeme úroveň finančnej gramotnosti klientov.

 

Máte pri výučbe tabuľu popísanú šialenými rovnicami plnými hieroglyfov a gréckych písmeniek?

To určite nie. (smiech) Náš predmet sa volá „finančné plánovanie – osobné a rodinné financie“ a učíme vyslovene praktické veci. Vysvetľujeme, čo znamená finančná sloboda, a počas semestra si postupne prechádzame konkrétnymi krokmi, ktoré sú potrebné na jej dosiahnutie. Sú to praktické otázky typu príprava na bývanie, vyriešenie vlastného bývania, či a kedy sa oplatí predčasné splatenie hypotéky, vysvetľujeme fungovanie jednotlivých pilierov dôchodkového systému, aké fondy by si mali vybrať, ako funguje investovanie, podielové fondy až po optimálne nastavenie poistných zmlúv.

 

Sú toto veci, ktoré zaujímajú matfyzákov?

Nepochybne. Každý rok máme v ankete úžasné ohlasy na náš predmet. Možno by stálo za to spropagovať ho viac, aby sa takéto informácie dostali k čo najviac mladým ľuďom.

 

Ako dlho sa financiám venujete profesionálne?

Od roku 2010, svoje prvé Post info (úvodný vzdelávací kurz – pozn. red.) som absolvovala na sklonku roku 2009...

 

... teda krátko po skončení finančnej krízy.

Áno, globálnu krízu som v tomto biznise nezažila, no keď akciové trhy prudko poklesli v roku 2013, niektorých klientov sa znovu začala zmocňovať nervozita.

 

Keď začnú trhmi lomcovať výkyvy, nepanikária?

Už nie, výrazné poklesy na finančných trhoch sa naučili vnímať ako príležitosť na výhodné investovanie.

 

Ako sa toto dá naučiť? Keď trhy padajú, väčšina ľudí začína prirodzene panikáriť.

Povedala by som, že to platí najmä o staršej generácii. Väčšina klientov však takmer vôbec nesleduje dianie na finančných trhoch, na svoj účet sa prakticky ani nepozerajú, a keď im príde výpis z neho, založia si ho. Menšia časť klientov sa aj ozve, chcú vedieť, čo sa deje, zaujíma ich to, ale nejdú do veľkých detailov. Asi desatina klientov sú dynamickí ľudia, ktorí vývoj na trhoch a na svojich účtoch pravidelne sledujú, volajú, pýtajú sa, až kým sa nedozvedia všetko, čo potrebujú vedieť.

 

Z čoho máte v biznise najlepší pocit?

Veľkým zadosťučinením je pre mňa pocit, keď príde niekto za mnou s nedôverou voči finančnému biznisu alebo práci sprostredkovateľa a odíde nadšený s vetou „Škoda, že som vás nestretol skôr“. To je moja obľúbená veta. Vtedy mám pocit víťazstva. Ak niečo podobné počujete už na prvom stretnutí, je jasné, že máte pred sebou nového klienta. Je to ako hra – niekto príde za vami s predsudkami a ja mu ich zbúram. (smiech)

 

Je finančné sprostredkovanie ľahký spôsob zarábania peňazí?

Určite to nie je niečo, čo by mohol robiť každý. Ak by tomu tak bolo, nebol by to pre mňa zaujímavý biznis.

 

Keď sa človek venuje športu, chce súťažiť a vyhrávať. Existuje nejaká podobná méta pre vás?

Chcela by som „pochopiť“ proces náboru nových spolupracovníkov, aby som dokázala získať pre náš biznis tých najlepších ľudí. Nie každého, ale tých, ktorí majú predpoklady v ňom vyniknúť. V skutočnosti som sa už pred pár rokmi rozhodla stať sa človekom, ktorého keď stretnete, poviete si, že s ňou chcem robiť, podnikať, budovať vlastný tím. Výzvou pre mňa je teda dokonale pochopiť to, ako uvažujú ľudia, keď hľadajú prácu, ako ich zaujať a ako ich efektívne zapracovať v našom biznise.