Ako prekonať strach v podnikaní
17.01.2017Rozhodnutie prijať ponuku do biznisu, prvé oslovenia svojich známych s ponukou predstavenia služby, telefonovanie cudzím klientom, prejav pri slávnostnom povýšení. V našom podnikaní je veľa situácií, keď sa človek môže stretnúť so strachom. Jeho prekonanie však môže priniesť obrovskú životnú zmenu. Viac o tejto téme hovorí Jozef Krištof, Managing Director.
Rozhodnutie prijať ponuku do biznisu, prvé oslovenia svojich známych s ponukou predstavenia služby, telefonovanie cudzím klientom, prejav pri slávnostnom povýšení. V našom podnikaní je veľa situácií, keď sa človek môže stretnúť so strachom. Jeho prekonanie však môže priniesť obrovskú životnú zmenu. Viac o tejto téme hovorí Jozef Krištof, Managing Director.
V živote sa stretávame v zásade s dvoma druhmi strachu. Prvým je oprávnený strach, ktorý nás chráni a prichádza v situáciách, keď ide o zdravie alebo o život. Tým druhým je strach, s ktorým sa stretávame, keď nejde o život, ani o nič veľké – môže to byť strach z neznámeho či z niečoho nového. Pokiaľ ide o náš biznis, najčastejšie sa stretávame s týmito štyrmi podobami strachu.
Strach z nového
Objavuje sa v prípade niečoho nového, nepoznaného, v čase zavádzania inovácií či nových systémových prvkov. Bojíte sa, aké môžu byť následky. Recept na odstránenie tohto strachu je jednoduchý: čím častejšie sa budete strachu vystavovať, tým sa bude jeho intenzita zmenšovať. Príkladom môže byť prvý telefonát s klientom. Zrazu máte zodvihnúť telefón a zavolať úplne cudziemu človeku. Pred prvým telefonátom bude váš strach zrejme obrovský, avšak s každým ďalším telefonátom sa bude zmenšovať. Telefonovanie sa pre vás stane rutinou, až napokon strach úplne zmizne.
Strach z neúspechu
Chystáte sa robiť konkrétnu aktivitu a bojíte sa, ako to dopadne. Tento strach vzniká preto, že máte zodpovednosť za to, čo robíte. Máte ambíciu dosiahnuť určitý výsledok, a ak sa to nepodarí, vaše ciele nebudú naplnené. Tohto typu strachu sa zbavíte vtedy, ak v predmetnej aktivite získate dostatočnú zručnosť. Ak máte napríklad strach z obchodného stretnutia s klientom, významne vám pomôže, ak dostanete presný návod (napr. manuál k prezentátoru, analýze osobných financií...), ktorý vás nasmeruje k úspešnej komunikácii s klientom.
Strach z odmietnutia
Odmietnutie je prirodzenou súčasťou obchodu a z času na čas sa s ním stretne každý z nás. Strachu z odmietnutia predídete tak, že mieru odmietnutia eliminujete na minimum. Dosiahnete to tým, že sa budete neustále vzdelávať a zdokonaľovať sa vo všetkých smeroch. Odmietnutie je súčasťou cesty za úspechom.
Strach súvisiaci s nedostatočnou dôverou k službe
Tento typ strachu pociťujú predovšetkým nováčikovia. Je samozrejmé, že pokiaľ nemáte stopercentnú dôveru v to, čo robíte, prejaví sa to aj strachom, ktorý bude sprevádzať vaše aktivity. Aby ste sa strachu zbavili, je potrebné dôkladne spoznať službu, ktorú idete poskytovať, dozvedieť sa o nej čo najviac, vyskúšať si ju. Napríklad využitím vzdelávania formou personalistiky INAK, ktorú v spoločnosti poskytujeme každému spolupracovníkovi.
Prekonanie strachu
Aby ste sa zbavili strachu, ktorý pociťujete pri akejkoľvek aktivite, je dôležité poznať jeho príčinu a zistiť, čo všetko sa za vaším strachom skrýva. V opačnom prípade sa ho nezbavíte. Strach na nás vplýva podvedome, preto je nevyhnutné o ňom otvorene komunikovať a vytiahnuť ho na úroveň vedomia. Práve tam s ním dokážeme viesť dôstojný súboj a postupne ho prekonávať.
Pokúste sa logicky si zdôvodniť, prečo máte prekonať daný strach. Predstavte si, že ste vystavení strachu v situácii, o ktorej viete, že ju potrebujete prekonať. Následne môžete spraviť dve veci:
· Spíšte si, aké negatívne následky to môže mať, ak nenaberiete odvahu a neprekonáte konkrétny strach
· Spíšte si, aké pozitívne veci vám prekonanie strachu v konečnom dôsledku prinesie
Pripomínanie si negatívnych a pozitívnych následkov vám dáva motiváciu urobiť konečné rozhodnutie a vykročiť naproti vášmu strachu.