Čo zabíja imidž?
10.07.2013V rubrike Etiketa sa väčšinou venujeme tomu, čo sa má. Dnes budeme hovoriť o detailoch, ktoré dokážu doslova zabiť dobrý dojem, ktorý sa snažíte urobiť, ak si ich neustriehnete. Pritom ide o skutočné drobnosti, no ich podchytenie a zvládnutie z vás urobí majstra šarmu, no i vhodného pôsobenia ako v spoločenskom, tak aj v biznisovom prostredí.
V rubrike Etiketa sa väčšinou venujeme tomu, čo sa má. Dnes budeme hovoriť o detailoch, ktoré dokážu doslova zabiť dobrý dojem, ktorý sa snažíte urobiť, ak si ich neustriehnete. Pritom ide o skutočné drobnosti, no ich podchytenie a zvládnutie z vás urobí majstra šarmu, no i vhodného pôsobenia ako v spoločenskom, tak aj v biznisovom prostredí.
Ponožky
Začneme kusom oblečenia, ktorý spod oblečenia vykúka len minimálne, no aj tak dokáže urobiť riadnu galibu. V prvom rade farba. Vždy musí ladiť k farbe nohavíc a topánok tón v tóne. Keď hovoríme o business dresscode, je to vždy čierna k tmavému obleku a čiernym šnurovacím topánkam. Móda pozná aj rôzne extravagantné farby a vzory, napríklad červené alebo žlté ponožky vykúkajúce spod čiernych nohavíc, no tento trend sa hodí skôr pre kreatívnejšie profesie než do konzervatívneho biznisu založenom na dôvere. Absolútne sa vyhýbajte svetlým ponožkám do tmavého obleku, či dokonca bielym. Tie si mohol dovoliť iba Michael Jackson.
Hoci máte správnu farbu, ponožky vás môžu zradiť aj iným spôsobom. Vždy pozor na ich správnu dĺžku. Hovoríme o syndróme holého lýtka. Ponožka musí byť vždy dostatočne vysoko vytiahnutá, aby ani v prípade, že si sadnete či dokonca prehodíte nohu cez nohu, neodhalila kožu. Páni, pardon, ale to si môžu dovoliť iba dámy. Majú na to lepšie nohy.
V prípade dám sa rozprávame o silónových pančuchách a silónových ponožkách, ktoré musia byť vždy vo farbe pokožky, bez lesku či dokonca ornamentov. V business dresscode sú neodmysliteľným spoločníkom každej dámy, dokonca aj v lete. Jediná príležitosť, keď si ich dokonca musíte odpustiť, je pri spoločenských príležitostiach v prípade, že si k róbe obúvate otvorené topánky.
Invázia vône
Naznačuje vám kolegyňa, že ju bolí hlava? Skúste sa zamyslieť, či nie ste náhodou na vine vy. Človek má tendenciu si na vôňu, ktorú sám nosí, natoľko zvyknúť, že ju už sám necíti. A tu môže nastať moment, keď to jednoducho preženie. Netýka sa to len dám, ani páni niekedy neustriehnu tú správnu mieru. Na denné nosenie sa pre dámy odporúča ľahká toaletná voda, pre pánov pár kvapiek kolínskej. Robustnejšie vône a parfumy zvoľte radšej na večerné, slávnostné príležitosti a aj tu dbajte na to, že menej je niekedy viac.
Materiály a látky
Aký dojem bude robiť vaše oblečenie, závisí od dvoch premenných – materiál a strih. Voľte pohodlné strihy lichotiace postave z kvalitných materiálov, v ktorých budete vyzerať elegantne aj po niekoľkých hodinách. Lesklé efekty či látky, v ktorých vaša pokožka nebude môcť dýchať, vás zradia a nebudete sa v nich ani cítiť dobre, ani v nich dobre vyzerať. Páni by rozhodne mali investovať do kvalitného obleku, ktorý s nimi vydrží aj niekoľko rokov, a niekoľkých kvalitných košieľ. Dobrou voľbou sú savé, nekrčivé materiály.
Vyberajte si vždy vhodnú konfekčnú veľkosť. Dámy, hoci vás to občas ťahá vziať si niečo priliehavejšie, v biznise sa ráta skôr striedmosť a elegancia. Priehľadné, čipkové či nariasené kusy si nechajte radšej na večerné spoločenské príležitosti. Rovnako pozor na výstrihy či príliš krátke sukne. Sexi nie je biznis. Môže sa vám totiž stať, že pozornosť klienta rozhodne upútate, no v inej súvislosti, než by ste si želali.