Deň finančnej gramotnosti
22.10.2012Nadácia PARTNERS a jej zriaďovateľ, spoločnosť PARTNERS GROUP SK, po niekoľkomesačných prípravách spustili v septembri nový projekt. Je ním Deň finančnej gramotnosti, ktorý upozorňuje na povážlivo nízke ukazovatele úrovne finančnej gramotnosti na Slovensku. Prieskum, ktorý nadácia zrealizovala, tieto zistenia len dokazuje.
Nadácia PARTNERS a jej zriaďovateľ, spoločnosť PARTNERS GROUP SK, po niekoľkomesačných prípravách spustili v septembri nový projekt. Je ním Deň finančnej gramotnosti, ktorý upozorňuje na povážlivo nízke ukazovatele úrovne finančnej gramotnosti na Slovensku. Prieskum, ktorý nadácia zrealizovala, tieto zistenia len dokazuje.
Ukazovatele finančnej gramotnosti poukazujú na nízku úroveň finančných vedomostí v celej Európe. Na Slovensku nie sme výnimkou. Nadácia PARTNERS poverila nezávislú prieskumnú agentúru Focus prieskumom finančnej gramotnosti Slovákov. Výsledky sú povážlivé. Najmä prieskum finančného správania poukázal na minimálnu alebo žiadnu tvorbu rezerv a zvýšený trend zadlžovať sa.
Okrem prieskumu sa nadácia zamerala na vyhlásenie Medzinárodného dňa finančnej gramotnosti, aby tak vytvorila priestor na riešenie tejto otázky a tiež na rôzne iniciatívy, ktoré by finančné povedomie Slovákov zvyšovali. „Rozhodli sme sa požiadať UNESCO o zaregistrovanie 8. septembra ako Dňa finančnej gramotnosti a upozorniť tak na potrebu finančného vzdelávania nielen na Slovensku, ale i na medzinárodnej úrovni. Finančná gramotnosť je globálnym problémom a naším cieľom je dostať ho týmto spôsobom do popredia celospoločenskej diskusie. Len tak budú zodpovedné subjekty hľadať cesty, ako s finančnou negramotnosťou ľudí bojovať,“ približuje J. Juras, generálny riaditeľ PARTNES GROUP SK a správca Nadácie PARTNERS.
Tlačovú konferenciu zorganizovanú pri príležitosti tohto projektu navštívilo mnoho mienkotvorných, odborných, ale i lifestylových novinárov. Záujem širokého spektra médií potvrdil dopyt po informáciách ohľadne financií. „Projekt už v počiatočnom štádiu vyvolal mimoriadny ohlas v novinárskej obci a priniesol so sebou výraznú medializáciu tejto témy, čo považujem za veľmi pozitívny jav a tiež dôkaz, že sme na správnej ceste,“ konštatuje Jana Mokráňová, marketingová riaditeľka PARTNERS GROUP SK, ktorá je tiež členkou správnej rady Nadácie PARTNERS.
Rozsah projektu Deň finančnej gramotnosti má široký záber. Kým prvým krokom bolo zmapovať aktuálnu úroveň finančnej gramotnosti obyvateľov na Slovensku a vzbudiť primeranú pozornosť pre túto tému, v súčasnosti už intenzívne pracujeme na konkrétnych vzdelávacích aktivitách. „Chceme totiž dokázať, že nám ako spoločnosti záleží na tom, aby ľudia chápali význam správneho hospodárenia s peniazmi. Sme pripravení im poradiť v každom ohľade a bude nám potešením prispieť aj k celospoločensky užitočnému zvyšovaniu povedomia v tejto oblasti,“ konštatuje J. Juras.
Nadácia PARTNERS v súčasnosti mapuje aktuálnu situáciu v oblasti finančného vzdelávania na Slovensku a na základe výsledkov prieskumu pripravuje vzdelávacie projekty pre rôzne skupiny obyvateľstva. „Konkrétny plán aktivít je momentálne v štádiu prípravy, avšak môžem už teraz prezradiť, že sa zameriame na najohrozenejšie skupiny obyvateľov – sú to mladí ľudia a tiež seniori. Obe cieľové skupiny chceme osloviť vhodným spôsobom a pripraviť pre nich sériu vzdelávacích cyklov, ako aj rôzne učebné pomôcky na oboznamovanie sa s hlavnými zásadami fungovania efektívneho hospodárenia s peniazmi,“ prezrádza J. Mokráňová. V pláne je aj medializácia tém spojených s finančnou gramotnosťou, vysvetľovanie základných pojmov a princípov. Neustále tiež prebieha FQ test národa. Každý Slovák si môže formou online testu otestovať, ako na tom sám je v porovnaní s celoslovenským priemerom. Je to užitočná pomôcka, vďaka ktorej sa má každý možnosť zorientovať v tom, nakoľko ovláda základné finančné pojmy a či je teda schopný sám robiť rozumné finančné rozhodnutia.
FQ test národa
Otestujte si svoju finančnú gramotnosť online. Vyplňte FQ test a zistite, či sú vaše vedomosti dostatočné alebo máte ešte rezervy. Vaše FQ, teda finančný kvocient, si môžete porovnať s celoslovenským priemerom finančnej gramotnosti, ktorý pre nadáciu PARTNERS definovala reprezentatívnym prieskumom agentúra Focus.