Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Deň finančnej gramotnosti

27.02.2013

Nadácia PARTNERS a jej zriaďovateľ, spoločnosť PARTNERS GROUP SK, predstavili v septembri 2012 nový projekt. Pod názvom Deň finančnej gramotnosti priniesli iniciatívu, ktorej zámerom je upozorniť na dôležitosť a význam finančnej gramotnosti v každodennom živote ľudí. Projektu Deň finančnej gramotnosti zastreší mnohé aktivity, ktorých cieľom je účinne napomáhať zvyšovanie finančnej gramotnosti na Slovensku a šíriť osvetu.

Nadácia PARTNERS a jej zriaďovateľ, spoločnosť PARTNERS GROUP SK, predstavili v septembri 2012 nový projekt. Pod názvom Deň finančnej gramotnosti priniesli iniciatívu, ktorej zámerom je upozorniť na dôležitosť a význam finančnej gramotnosti v každodennom živote ľudí. Projektu Deň finančnej gramotnosti zastreší mnohé aktivity, ktorých cieľom je účinne napomáhať zvyšovanie finančnej gramotnosti na Slovensku a šíriť osvetu.

Nadácia PARTNERS vznikla v roku 2007 s cieľom podporovať aktivity smerujúce k zvyšovaniu vzdelanostnej úrovne obyvateľstva krajiny, v ktorej pôsobí. Hlavnou oblasťou záujmu Nadácie PARTNERS je vzdelávanie v oblasti financií. Záleží jej na tom, aby ľudia rozumeli financiám a vedeli s nimi hospodáriť, a tak vyvíja potrebné kroky k dlhodobému efektívnemu finančnému vzdelávaniu. Projekt Deň finančnej gramotnosti, ktorý v roku 2012 prináša, je zastrešením všetkých aktivít smerujúcich k naplneniu verejne prospešného cieľa – aby ľudia rozumeli peniazom a vhodne s nimi hospodárili.

Prvým krokom bol prieskum finančnej gramotnosti, ktorý mal za úlohu zmapovať aktuálny stav na Slovensku. Sústredil sa na základné pojmy z oblasti financií, s ktorými má človek šancu prísť do styku v každodennom živote, a tiež na konkrétne finančné správanie. Výsledky boli mimoriadne zaujímané, no nie v úplne pozitívnom zmysle slova. V základných finančných pojmoch sa orientuje 62,5 % Slovákov a takmer polovica domácností neušetrí z mesačnej výplaty ani cent. To je iba zlomok z faktov, ktoré odhalil výskum.

„Po týchto zisteniach sme sa rozhodli požiadať UNESCO o zaregistrovanie 8. septembra ako Dňa finančnej gramotnosti a upozorniť tak na potrebu finančného vzdelávania nielen na Slovensku, ale aj na medzinárodnej úrovni,“ približuje Jana Mokráňová, marketingová riaditeľka a členka správnej rady Nadácie PARTNERS.

Svoje vedomosti si ľudia mohli otestovať aj online, a to formou FQ testu národa. Ten poskytoval i porovnanie s celonárodným priemerom, a tak si mohol každý zistiť, či je na tom lepšie, alebo horšie ako priemerný Slovák. Za prvých pár mesiacov fungovania si tento test urobilo takmer 20 000 ľudí.

Aby neostalo len pri konštatovaní nízkej úrovne finančného povedomia, nadácia nadviazala na dlhoročný úspešný projekt Finančnej akadémie, zameranej na stredné školy, ktorý zobrala pod svoje krídla a mierne inovovala. „Finančnú akadémiu sme rozšírili na viacero lekcií mapujúcich sektory finančného trhu a doplnili sme ju o interaktívne cvičenia a modelové úlohy, ktoré stredoškolákom lepšie ilustrujú rozdiel medzi správnym a nesprávnym narábaním s peniazmi. Reakcie sú veľmi dobré, oceňujú napríklad, že si môžu nanečisto otestovať, ako naložiť s prvou výplatou,“ približuje J. Mokráňová.

Len v decembri prebehlo viacero cyklov Finančnej akadémie po celom Slovensku, do konca roka ju absolvovalo viac ako 300 študentov. „Mám nesmiernu radosť, že naši spolupracovníci sa s týmto projektom stotožnili a v rámci programu firemného dobrovoľníctva sa ho zúčastňujú. Mnohí takto našli cestu späť na stredné školy, ktorých sú absolventmi, a teraz už ako úspešní manažéri odovzdávajú svoje vedomosti a skúsenosti mladým,“ dodáva J. Mokráňová.