Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Deň finančnej gramotnosti

30.09.2014

Jednou z nosných tém komunikácie spoločnosti bol aj v tomto roku Deň finančnej gramotnosti konajúci sa pod záštitou Nadácie PARTNERS od roku 2012. V spolupráci s agentúrou Focus bol pri tejto príležitosti realizovaný reprezentatívny kvantitatívny prieskum zameraný na finančné správanie Slovákov. Výsledky prieskumu opätovne potvrdili nevyhnutnosť realizácie pravidelnej finančnej osvety.

Jednou z nosných tém komunikácie spoločnosti bol aj v tomto roku Deň finančnej gramotnosti konajúci sa pod záštitou Nadácie PARTNERS od roku 2012. V spolupráci s agentúrou Focus bol pri tejto príležitosti realizovaný reprezentatívny kvantitatívny prieskum zameraný na finančné správanie Slovákov. Výsledky prieskumu opätovne potvrdili nevyhnutnosť realizácie pravidelnej finančnej osvety.

Dlhodobým cieľom Nadácie PARTNERS je podporovať aktivity, ktoré smerujú k zvýšeniu vzdelanostnej úrovne obyvateľov v oblasti financií s cieľom dosiahnutia efektívneho hospodárenia a tvorby finančnej rezervy. Vychádzajúc z výsledkov prieskumu realizovaného v mesiaci august 2014, možno povedať, že zvyšovanie finančného povedomia Slovákov je dlhodobým procesom, ktorý vyžaduje pravidelnú a efektívnu komunikáciu zameranú na šírenie osvety. „Vo všeobecnosti môžeme konštatovať, že Slováci stále podceňujú finančné zabezpečenie domácnosti pre prípad nepredvídateľných okolností, no najmä nevedia, ako správne hospodáriť s mesačným rozpočtom tak, aby si zaistili lepšiu finančnú kondíciu,“ objasňuje negatívne výsledky prieskumu Jana Mokráňová, členka Správnej rady Nadácie PARTNERS.

Jedným zo základných komunikačných pilierov celého projektu Dňa finančnej gramotnosti je poukazovanie na nevyhnutnosť tvorby dostatočnej finančnej rezervy. Dôležitosť tejto témy vychádza aj z uskutočneného prieskumu, podľa ktorého si až 36 % obyvateľstva nie je schopných ušetriť vôbec nič a len viac ako 26 % respondentov si mesačne odloží viac ako 10 % príjmu, teda hodnotu, ktorá sa považuje za minimum, pokiaľ ide o zabezpečenie domácnosti pre prípad neočakávaných životných udalostí a nepredvídateľných výdavkov. „U veľkého množstva Slovákov taktiež stále platí, že si finančnú rezervu tvoria z prostriedkov, ktoré im zvýšia na konci mesiaca. Volia teda presne opačný prístup ako ten, ktorý sa odporúča aj zo strany našich spolupracovníkov,“ dopĺňa Jana Mokráňová.

Pokiaľ ide o výšku finančnej rezervy, o optimálnej hladine hovoríme vtedy, ak je na úrovni šiestich mesačných príjmov domácnosti. Túto úroveň podľa prieskumu dosahuje len 16 % slovenských domácností. Zvyšná väčšina domácností disponuje nedostatočnou, resp. žiadnou rezervou. V takýchto prípadoch môžu mať aj menšie výkyvy v príjmoch či vo výdavkoch veľmi negatívny dosah na fungovanie domácnosti a pokrytie základných potrieb jej členov. „Domácnosti by sa práve preto mali primárne sústrediť najskôr na tvorbu rezervy a až po jej našetrení môžu následne svoje finančné prostriedky smerovať na iné krátkodobé ciele – našetriť si na dovolenku, nový spotrebič či zariadenie domácnosti,“ vysvetľuje Tomáš Šipula, Executive Manager. Väčšina opýtaných však podľa prieskumu siaha na ušetrené financie práve kvôli naplneniu týchto krátkodobých cieľov. „Ak sa rozhodnú z akéhokoľvek dôvodu siahnuť na svoju rezervu, je mimoriadne dôležité čo najskôr doplniť odčerpané prostriedky a ďalej pokračovať v pravidelnom odkladaní časti príjmu.“

Prieskum ďalej ukázal, že pre prípad dlhodobého výpadku príjmu má zabezpečenie vo forme životného poistenia 43 % opýtaných, takmer rovnaký počet ľudí (41 %) však súhlasí s tvrdením, že v prípade straty príjmu by boli nútení požiadať o pomoc svojich blízkych.

Jedným z najdôležitejších ukazovateľov finančnej gramotnosti je miera prípravy na dôchodok. Aj  v tejto oblasti však majú Slováci veľké rezervy. Napriek tomu, že téma dôchodkov rezonuje v spoločnosti pomerne často, až 62 % Slovákov v produktívnom veku si okrem povinného dôchodkového sporenia nijakým iným spôsobom nezabezpečuje svoj dôchodok. „Je alarmujúce, že takmer až jedna pätina Slovákov sporenie na dôchodok dokonca vôbec nepovažuje za dôležité. Preto veríme, že aj prostredníctvom zverejnenia týchto výsledkov takpovediac nastavíme verejnosti zrkadlo a privedieme ich k zodpovednejšiemu prístupu k ich financiám so zreteľom na zabezpečenie stabilnej  finančnej situácie nielen krátkodobo, ale aj v horizonte desiatok rokov,“ ozrejmuje jeden z cieľov nadácie Jana Mokráňová.

Hoci v porovnaní s prvým prieskumom realizovaným v roku 2012 môžeme konštatovať, že v oblasti finančnej zodpovednosti Slovákov došlo k miernemu zlepšeniu, aktuálne čísla nie sú vôbec lichotivé a medzi krajinami eurozóny nás radia na posledné priečky finančnej gramotnosti. „Vzdelávanie je vo všeobecnosti behom na dlhú trať a oblasť financií nie je žiadnou výnimkou, o čom nás koniec koncov presviedčajú aj výsledky nášho najnovšieho prieskumu. Prostredníctvom Dňa finančnej gramotnosti sa snažíme na túto problematiku upriamiť pozornosť laickej aj odbornej verejnosti. Prvým krokom je upozorniť na existujúci nepriaznivý stav a následne ponúknuť efektívne riešenia na jeho zlepšenie,“ dopĺňa Jana Mokráňová. Ambasádormi celej myšlienky Dňa finančnej gramotnosti sú všetci naši spolupracovníci, ktorí hrajú v procese zvyšovania finančnej gramotnosti kľúčovú rolu. Vďaka každodennému osobnému kontaktu s klientmi vedia presne identifikovať základné nedostatky Slovákov vo vzťahu k správe ich finančných prostriedkov a následne sa zamerať na ich odstránenie.

O tom, že sa Deň finančnej gramotnosti za svoju krátku existenciu stihol v očiach verejnosti etablovať ako úspešný projekt a relevantný zdroj informácií mapujúci finančné návyky Slovákov, svedčila aj vysoká účasť zástupcov novinárskej obce na zorganizovanej tlačovej konferencii. „Každým rokom môžeme v rámci tejto témy badať zvýšený záujem novinárov zo širokého spektra mediálneho prostredia, čo svedčí o tom, že táto téma výrazným spôsobom rezonuje v celej spoločnosti a v súčasnej ekonomickej a politickej situácii je viac ako aktuálna,“ hovorí Juraj Juras, generálny riaditeľ. „Našou snahou bude preto aj v nasledujúcich rokoch nadviazať na úspešný projekt Dňa finančnej gramotnosti ďalšími aktivitami súvisiacimi s finančným vzdelávaním verejnosti a s prezentáciou značky PARTNERS GROUP SK nielen ako odborníka na financie, ale aj ako spoločensky zodpovedný podnikateľský subjekt.“