Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Desatoro podnikateľa

26.09.2011

Desať tipov pre začínajúcich podnikateľov – ako inšpiráciu a základné rady pre nováčikov v biznise, ktorí sa chystajú vydať podnikateľskou cestou, pripravil managing Director Tomáš Škvarenina.

Desať tipov pre začínajúcich podnikateľov – ako inšpiráciu a základné rady pre nováčikov v biznise, ktorí sa chystajú vydať podnikateľskou cestou, pripravil managing Director Tomáš Škvarenina.

1. Nemíňajte zbytočne peniaze
Nikdy, ale nikdy nemíňajte viac, ako naozaj musíte. Nepotrebujete osobného asistenta, recepčnú, luxusný nábytok v kancelárii, drahé auto či obleky. Nemíňajte na reklamu, v našom biznise je skvelé, že si ju viete robiť sami.

2. Naučte sa predávať
Pochopte, že potrebujete predávať – či je to na stretnutí s klientom, alebo potenciálnym spolupracovníkom. Áno, budete musieť zdvihnúť telefón a volať. Ak toho nie ste schopný, žiaden biznis (nielen náš) ani nezačínajte. Pracujte a rozvíjajte svoje obchodné zručnosti. Všetko v obchode a mnohokrát aj v bežnom živote vychádza zo schopnosti predať – seba, svoje myšlienky a nápady... Pri každom stretnutí alebo telefonáte dochádza ku kúpe, buď vy predáte tomu človeku dôvod, prečo by sa s vami mal stretnúť, prečo by mal spolupracovať, alebo on predá dôvod vám, prečo nie. Tak či tak k obchodu dôjde. Kto predá komu?

3. Duplikujte samých seba
Rozmýšľajte nad tým, ako delegovať a duplikovať sám seba. Ak predávate iba svoj čas a nikoho iného, tak veľmi rýchlo dosiahnete úroveň príjmu, ktorú prekročíte už len veľmi ťažko. Ak si odmyslíme genetické inžinierstvo, jediný spôsob, ako duplikovať samého seba, je prijímať ľudí do svojho tímu a učiť ich to, čo viete vy. Ak chcete, aby to pokračovalo ďalej a oni robili to isté, potrebujete, aby vaši obchodní partneri vstupovali do fungujúceho systému, nie do riadeného chaosu.

4. Nezachraňujte svet... zatiaľ
Uvedomte si, že jediný cieľ, ktorý váš biznis má, je zarábať peniaze. Svet začnite zachraňovať, až keď ich zarobíte. Najviac druhým pomôžete tak, že pomôžete sami sebe. Dovtedy nechajte dobročinnosť na charitatívne organizácie a štát.

5. Uvažujte nad svojimi peniazmi
Hľadajte spôsoby, ako financovať svoje podnikanie. Nezadlžujte sa zbytočne a už vonkoncom nie na vysoké percentá. Náš biznis je skvelý v tom, že zodpovedným prístupom k svojim aktivitám si vieme podnikanie vyfinancovať z prostriedkov získaných starostlivosťou o klientelu. A to veľmi rýchlo.

6. Hľadajte medzeru na trhu
Vyhýbajte sa preplneným trhom a hľadajte, kde je na trhu medzera. Neúspešní obchodníci a podnikatelia predávajú podobnosti. Tí najúspešnejší predávajú rozdiely. Úspešný je ten, kto dokáže robiť biznis lepšie ako ostatní. Analyzujte teda svoj trh a pracujte na zlepšovaní svojej pozície na ňom.

7. Starajte sa o svojich klientov
Váš biznis plán by mal pozostávať zo šiestich slov: „Získaj a udrž čo najviac klientov.“ Bez klientov nemáte biznis a pod klientmi máme na mysli ľudí, ktorí sú finančne a mentálne spôsobilí nimi byť. To znamená, že majú peniaze, aj o nich rozhodujú. Vytvárajte a neustále rozširujte svoju databázu klientov a potenciálnych obchodných partnerov. Vaša databáza je veľmi cenný zdroj kontaktov a peňazí. Dávajte si na ňu pozor a o ľudí v nej sa dôsledne starajte. Snažte sa pravidelne využívať telefón, e-maily, poštu a iné komunikačné prostriedky na to, aby ľudia v databáze vedeli, že vám na nich záleží.

8. Buďte realista
Dajte si čas a buďte trpezlivý pri budovaní svojho biznisu. Neočakávajte, že sa stanete bohatými cez noc. Väčšina ľudí veľmi preceňuje to, čo je schopná vybudovať za rok, a obrovsky podceňuje to, čo je možné vybudovať za dekádu. Hlavne si dajte záležať na tom, aby ste vždy strávili nejaký čas oslavou tých drobných víťazstiev, ktoré dosiahnete po ceste.

9. Čítajte knihy
Čokoľvek, čo ste kedy chceli vedieť, sa nachádza niekde v nejakej knihe, preto čítajte. Ideálne je čítať životopisy úspešných ľudí, ktorí vybudovali úspešné firmy z ničoho. O päť rokov budete bohatší o ľudí, ktorých stretnete, a o knihy, ktoré prečítate.

10. Verte v seba
Sebadôvera je podnikateľova najcennejšia komodita. Ak si neveríte vy sám, nemôžete očakávať, že vám budú veriť vaši zákazníci a kolegovia.