Dni finančnej gramotnosti 2015
15.06.2015Dni finančnej gramotnosti zavítajú aj počas aktuálneho roka do obchodných centier v najväčších mestách jednotlivých regiónov. Cieľom projektu je zvýšiť povedomie o potrebe dodržiavania základov finančnej disciplíny a o nevyhnutnosti rozumieť princípom hospodárenia s peniazmi, a zároveň zviditeľniť značku PARTNERS GROUP SK. Prvé tohtoročné podujatie sa konalo v Košiciach v dňoch 6. – 7. mája, o dva týždne neskôr sa podujatie presunulo do Žiliny (21. – 22. 5. 2015).
Dni finančnej gramotnosti zavítajú aj počas aktuálneho roka do obchodných centier v najväčších mestách jednotlivých regiónov. Cieľom projektu je zvýšiť povedomie o potrebe dodržiavania základov finančnej disciplíny a o nevyhnutnosti rozumieť princípom hospodárenia s peniazmi, a zároveň zviditeľniť značku PARTNERS GROUP SK. Prvé tohtoročné podujatie sa konalo v Košiciach v dňoch 6. – 7. mája, o dva týždne neskôr sa podujatie presunulo do Žiliny (21. – 22. 5. 2015).
Košickým Dňom finančnej gramotnosti predchádzala tlačová konferencia, ktorá vychádzala z výstupov z posledného prieskumu Nadácie PARTNERS a agentúry Focus. Ten bol zameraný na mapovanie finančného správania Slovákov a ich vzťahu k hospodáreniu s osobnými financiami. Výsledky prieskumu boli aktuálne komunikované v kontexte porovnania rozdielov v jednotlivých regiónoch, pričom tlačová konferencia bola zároveň podporená aj vydaním tlačovej správyobsahujúcej podrobné výsledky prieskumu.
K ideálnym finančným mieram majú bližšie Košičania
Z realizovaného prieskumu vyplynulo, že vo finančnej kondícii obyvateľov v Bratislavskom a Košickom kraji sú rozdiely v prospech metropoly východného Slovenska. „Porovnanie ukázalo, že východniari sú oveľa zodpovednejší vo vzťahu k svojim osobným financiám a k vytváraniu finančnej rezervy. V konečnom dôsledku sa tak viac približujú k ideálnym finančným mieram,“ hovorí Mária Urbanová, marketingová manažérka PARTNERS GROUP SK.
Koncept ideálnych finančných mier 10 : 20 : 30 : 40 vychádza z optimálneho nastavenia jednotlivých parametrov formujúcich finančnú kondíciu domácnosti. Sú nimi finančná rezerva, budovanie aktív, výška úverov a miera spotreby. „Pri zdravom rozložení financií platí jednoduché pravidlo. Najskôr si odložíme 10 % z platu do rezervy, 20 % využijeme na budovanie dlhodobých aktív, nie viac ako 30 % by malo ísť na úvery a pôžičky a 40 % použijeme na chod domácnosti a bežnú spotrebu,“ vysvetľuje Martin Gduľa, Managing Director PARTNERS GROUP SK.
Prieskum ukázal, že až 39 % východniarov si zo svojej výplaty nedokáže nič odložiť, no v porovnaní so západom krajiny, kde si rezervu nevytvára až 46 % obyvateľov, ide o lepší výsledok. Optimálnu výšku rezervy na úrovni šesťnásobku mesačného príjmu má pritom iba 12 % košických a 16 % bratislavských domácností. „Najdôležitejším predpokladom vytvárania rezervy je efektívne riadenie výdavkov. Pri vytváraní sporiacich návykov pritom platí pravidlo: Najprv zaplať sebe a potom ostatným,“ hovorí M. Gduľa.
Do dlhodobého budovania aktív, ktoré zahŕňa ochranu pred dlhodobým výpadkom príjmu a tiež prípravu na dôchodok, by malo smerovať ideálne 20 % z príjmov. Najčastejším prostriedkom ochrany príjmu je životné poistenie, ktoré má za cieľ minimalizovať dosah neočakávaných životných udalostí na chod domácnosti. Podľa prieskumu sa však pred dlhodobým výpadkom príjmu chráni iba 31 % Bratislavčanov, čo je až o 20 % menej ako na východe krajiny. Pokiaľ ide o sporenie na dôchodok, výsledky sú vzácne vyrovnané. Až 46 % Košičanov a 48 % Bratislavčanov si okrem povinného dôchodkového sporenia nijakým iným spôsobom nezabezpečuje svoj dôchodok.
Pokiaľ ide o vzťah k úverovým produktom, ktoré by nemali z mesačného príjmu odčerpať viac ako 30 %, Košičania sú v prístupe k nim o niečo opatrnejší. Za užitočné ich považuje 14 % Košičanov, no až 43 % opýtaných úvery odmieta využívať a 38 % sa im snaží vyhýbať. Z Bratislavčanov ma odmietavý postoj k úverom 40 % opýtaných, 33 % sa im vyhýba a 15 % ich využíva.
V rámci bežnej spotreby domácnosti hovoríme o optimálnom nastavení v prípade, ak na ňu smeruje maximálne 40 % z bežných príjmov rodiny. U Košičanov tvoria nižšiu časť výdavky na cestovanie, naopak, vyššia časť finančných prostriedkov smeruje na spotrebný tovar. V Bratislave míňajú ľudia veľa na stravu, hobby, voľný čas či oblečenie. Okamžitá bežná spotreba je pre Bratislavčanov prednejšia ako vytváranie rezerv či tvorba dlhodobých aktív. „Vyvážená spotreba sa dá dosiahnuť jedine vtedy, ak má klient dokonalý prehľad o svojich príjmoch a výdavkoch. Klientom preto odporúčame, aby si zaznačili, na čo konkrétne minuli počas mesiaca svoje peniaze. Prehľadom si klient vytvorí priestor na ozdravenie mesačného rodinného rozpočtu a zistí, že naozaj môže sporiť či vytvárať finančnú rezervu,“ hovorí M. Gduľa.
Respondenti zároveň odpovedali na otázku, ako by naložili s vyššou sumou peňazí (100-tisíc eur), ku ktorej by sa dostali. 35 % obyvateľov hlavného mesta by si kúpilo nehnuteľnosť, 7 % lepšie auto, 13 % by splatilo dlhy a iba 24 % opýtaných by si peniaze odložilo na horšie časy. Košičania aj z tejto oblasti vyšli ako zodpovednejší región. 28 % by investovalo do novej nehnuteľnosti, 5 % na nové auto, 8 % by splatilo svoje dlhy a až 41 % by si peniaze odložilo.
Dni finančnej gramotnosti v Košiciach a Žiline
Deň po tlačovej konferencii bola téma komunikovaná už priamo medzi ľuďmi v košickom Auparku. Návštevníci obchodného centra mali počas dvoch dní možnosť navštíviť stánok spoločnosti PARTNERS GROUP SK a spojiť príjemné s užitočným, t. j. posedieť si pri šálke kávy v príjemnej atmosfére a zároveň od našich odborníkov získať cenné rady na lepšie hospodárenie s financiami. Kto mal záujem, mohol si zároveň otestovať výšku svojho finančného kvocientua s výsledkom sa pochváliť priateľom na sociálnej sieti.
V Košiciach a rovnako tak v Žiline o dva týždne neskôr dotvárala atmosféru dvojica skvelých improvizačných hercov, ktorá vtipným spôsobom pútala pozornosť okoloidúcich a v improvizovaných scénkach prezentovala cenné rady k spravovaniu financií.
„Dni finančnej gramotnosti sú skvelým priestorom na prezentáciu značky PARTNERS GROUP SK ako odborníka na financie. Prostredníctvom našich spolupracovníkov, ktorí pôsobia v daných regiónoch, sa nám darí oslovovať rôzne cieľové skupiny a zvyšovať povedomie o spoločenskej zodpovednosti našej značky. Vysoká návštevnosť našich stánkov je dôkazom, že ľudia sa o financie zaujímajú čoraz viac a zároveň vnímajú potrebu naučiť sa zdravo hospodáriť s rodinným rozpočtom,“ hovorí M. Urbanová.