Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Dni finančnej gramotnosti 2016

17.06.2016

Úspešný projekt s názvom Dni finančnej gramotnosti, ktorého primárnym cieľom je dlhodobé zvyšovanie finančnej gramotnosti Slovákov, pokračuje aj v roku 2016. Prvou tohtoročnou zastávkou podujatia boli v dňoch 3. – 4. mája Košice, v závere mesiaca sa Dni finančnej gramotnosti presunuli do Prievidze (26. – 27. mája).

Úspešný projekt s názvom Dni finančnej gramotnosti, ktorého primárnym cieľom je dlhodobé zvyšovanie finančnej gramotnosti Slovákov, pokračuje aj v roku 2016. Prvou tohtoročnou zastávkou podujatia boli v dňoch 3. – 4. mája Košice, v závere mesiaca sa Dni finančnej gramotnosti presunuli do Prievidze (26. – 27. mája).

„Z výplaty nám nezostane ani euro,“ takto reaguje 32 % slovenských domácností pri otázke, či si sporia peniaze do rezervy. Ďalších 34 % nasporí na horšie časy približne 10 % z príjmu. Podľa prieskumu Nadácie PARTNERS, v spolupráci s agentúrou Focus, za to môže nepremyslená spotreba a chýbajúci prehľad vo výdavkoch. Práve tejto téme bola venovaná tlačová konferencia organizovaná pri príležitosti Dní finančnej gramotnosti v Košiciach.

Tlačová konferencia

Cieľom tlačovej konferencie bolo upriamiť pozornosť verejnosti na to, akým spôsobom hospodária slovenské domácnosti, upozorniť na existujúce nedostatky v správe rodinných financií a zároveň priniesť odporúčania, ako zlepšiť finančnú kondíciu Slovákov. Výstupy prezentované na tlačovej konferencii vychádzali z výsledkov prieskumu zameraného na finančné správanie slovenských domácností.

Z prieskumu vyplynulo, že najkritickejšou oblasťou je nepremyslená spotreba v domácnosti. Najviac peňazí rodinám odchádza na stravu a bývanie, ale značnú časť rodinného rozpočtu pohltí aj nákup kozmetiky, oblečenia či voľnočasové aktivity. Problémom je aj to, že ľudia nevedia presne identifikovať výšku svojich výdavkov. Práve nedostatočný prehľad všetkých rodinných výdavkov pritom ovplyvňuje ostatné aspekty správne nastavených rodinných financií. „Mnoho ľudí sa domnieva, že na životnú úroveň môžeme vplývať iba výškou nášho príjmu a jeho prípadným zvyšovaním. Rozhodujúci vplyv má však nie príjem, ale to, ako máme pod kontrolou výdavky,“ vysvetľuje Martin Gduľa, Managing Director. „Ľudia majú často pocit, že žijú na doraz a v zásade nemajú z čoho šetriť. Len čo však urobíme dôkladnú analýzu príjmov a výdavkov, v rodinných rozpočtoch nájdeme obrovské rezervy,“ dopĺňa M. Gduľa.

Súčasťou tlačovej konferencie bolo aj komunikovanie rád smerujúcich k zníženiu výdavkov a spotreby v domácnosti. Prvým krokom je už spomínaná dôkladná identifikácia všetkých výdavkov. Nasledovať by malo nastavenie optimálneho hospodárenia, kde je dôležité najskôr si odložiť financie (tvorba rezervy, budovanie aktív) a až potom míňať finančné prostriedky na spotrebu. Tretím krokom je nastavenie príjmov podľa pravidla 10 : 20 : 30 : 40 (10 % z príjmu smeruje do rezervy, 20 % do dlhodobých aktív, maximálne 30 % na splátky úverov a najviac 40 % na spotrebu). Samotná tlačová konferencia bola podporená aj vydaním tlačovej správy, ktorá okrem odporúčaní, ako optimálne hospodáriť, obsahovala aj vybrané výsledky prieskumu či tzv. spotrebný účet slovenskej domácnosti, sumarizujúci výdavky priemernej slovenskej domácnosti.

O správnosti výberu tejto témy svedčia desiatky mediálnych výstupov zo širokého spektra médií. Téma hospodárenia slovenských domácností získala mimoriadne cenný priestor v hlavnom spravodajstve TV Markíza či na rádiu Lumen. V online priestore sa téme venovali pravda.sk, etrend.sk, cas.sk, sme.sk, tvnoviny.sk a mnohé ďalšie webové portály.

Dni finančnej gramotnosti v Košiciach a Prievidzi

Návštevníci obchodného centra (Aupark v Košiciach a OC Korzo v Prievidzi) mali počas dvoch dní možnosť navštíviť stánok spoločnosti PARTNERS GROUP SK a spojiť príjemné s užitočným, t. j. posedieť si pri šálke kávy v príjemnej atmosfére a zároveň od finančných odborníkov získať cenné rady na lepšie hospodárenie s financiami. Pre tých, ktorí si chceli preveriť úroveň svojich finančných vedomostí, bola pripravená možnosť otestovať si výšku svojho finančného kvocientua zapojiť sa tak do súťaže o atraktívne ceny, ako napríkladiPad Air, čítačka Kindle či iPod Shuffle.

Keďže podujatie sa každoročne teší veľkej obľube, v roku 2016 zavítajú Dni finančnej gramotnosti dovedna až do 8 miest na Slovensku. Stánok finančnej gramotnosti ešte v priebehu roka zavíta do nákupných centier v nasledujúcich mestách:

·        Trenčín (16. – 17. 6.)

·        Trnava (23. – 24. 6.)

·        Banská Bystrica (8. – 9. 9.)

·        Bratislava (13. – 14. 9.)

·        Poprad (14. – 15. 10.)

·        Nitra (3. – 4. 11.)