Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Etiketa na sociálnych sieťach

06.08.2014

Nie, nezmýlili sme sa. Sociálne siete sú skutočne natoľko významnou súčasťou životov každého z nás, že i nášmu správaniu na nich treba venovať náležitú pozornosť. Mnohí sa stále mylne nazdávajú, že ich pôsobenie na sociálnych sieťach je čisto ich osobná vec. Ide však o našu verejnú prezentáciu, ktorá môže významným spôsobom ovplyvňovať našu reputáciu a tým pádom aj pracovný život a kariéru.

Nie, nezmýlili sme sa. Sociálne siete sú skutočne natoľko významnou súčasťou životov každého z nás, že i nášmu správaniu na nich treba venovať náležitú pozornosť. Mnohí sa stále mylne nazdávajú, že ich pôsobenie na sociálnych sieťach je čisto ich osobná vec. Ide však o našu verejnú prezentáciu, ktorá môže významným spôsobom ovplyvňovať našu reputáciu a tým pádom aj pracovný život a kariéru.

Z uplynulých období poznáme niekoľko príkladov, keď nevhodný status či tweet stál človeka pracovné miesto (len nedávno sme mali podobný prípad na Slovensku z mediálneho prostredia). Toto je len jeden z mnohých následkov, ktoré vás môžu stretnúť, ak svojej online prezentácii nevenujete náležitú pozornosť a nedodržiavate základné zásady slušného online správania. Zdieľanie emotívne ladeného názoru s vašimi najbližšími (približne 800) priateľmi môže mať však aj iné následky – o ktorých sa možno ani nedozviete.

Ľudí si googlime

Urobil to už každý z nás – niekto možno len raz, iní pravidelne. Máte sa stretnúť s človekom, ktorého nepoznáte, a tak si hodíte jeho meno do vyhľadávača. V dnešnej dobe sa musíme zmieriť s faktom, že prvý dojem o nás si druhá osoba často vytvára ešte predtým, než sa s nami stretne, a to cez internet.

Výsledky hľadania môžu byť často prekvapením – či už milým, ale aj nemilým. Na prvých pozíciách sa zvyčajne objavia vaše kontá na sociálnych sieťach a s nimi spojené profilové fotografie. Typickým príkladom medvedej služby sociálnych sietí môže byť napríklad uchádzanie sa o prácu – personalistu zaujme životopis uchádzača, no predtým, než sa rozhodne pozvať ho na pohovor, vygoogli si jeho meno. Aká je podľa vás šanca, že uchádzač pozvánku skutočne dostane, ak sa ako prvé zobrazí profilová fotka na Facebooku, ktorá zobrazuje dotyčného na plážovej párty (v lepšom prípade) v plavkách? Podobné pravidlo platí pri stretnutiach s obchodnými partnermi či inými profesionálmi, ktorí nám poskytujú službu. Zveriť svoju plnú dôveru niekomu, koho som si práve pozrel na fotkách vo vyššom štádiu spoločenskej únavy, môže byť náročné a možno dokonca dôjde k prehodnoteniu účasti na dohovorenom stretnutí.

Len pre zaujímavosť – zadajte si svoje meno do Google. Ak vám vyhodí zoznam vašich profesionálnych fotografií, dobre vyzerajúcich profilov, článkov o vašich kariérnych úspechoch a vašich citácií v médiách – gratulujeme vám k perfektne zvládnutej online reputácii. Ak však na prvých pozíciách svietia vaše fotografie z poslednej párty, skúste svojej prezentácii na internete venovať chvíľu času a upraviť ju do lichotivej polohypre vás.

Facebook náš každodenný

Na Slovensku je čoraz najpopulárnejšou sociálnou sieťou Facebook. Práve preto je dobré dávať si pozor, aké stránky „lajkujeme“, čo a akým spôsobom komentujeme a aké dávame statusy. Práve táto prezentácia môže byť prílišným (a neželaným) náhľadom do nášho súkromia a vytvára dojem o našej osobe, našich názoroch a postojoch. V prvom rade si dobre preverte svoje nastavenia súkromia, aby vaše fotky a inú aktivitu mohli vidieť skutočne len ľudia, ktorí chcete, aby ich videli. To však tiež nie je dôvod prezentovať sa príliš emotívne, rozporuplne, polarizovať či dokonca voliť nevhodný slovník. Ak sa potrebujete vyžalovať z krivdy, ktorá sa vám stala, stále je vhodnejšie súkromné posedenie s priateľmi, ktorí vás vypočujú i pochopia, než vylievanie emócií do kybernetického priestoru.

Ak aj vy súkromné či menej vhodné fotky na Facebooku nezverejňujete, môžu to za vás urobiť iní. Vaši priatelia vás v rámci žartu označia (otagujú) na fotografii, ktorá nemusí byť pre vás práve tou najlichotivejšou. Takéto značky sa dajú odstrániť – skontrolujte si preto pre istotu, ako vaša fotoprezentácia vyzerá.  Vaše publikum si totiž vytvára názor na vás aj z týchto útržkov.

Blogy, články, súkromné stránky... menej je niekedy viac

Obsahu vytvárame skutočne neúrekom, a keďže internet je neobmedzeným priestorom pre našu sebaprezentáciu, niekedy uletíme a preháňame to. Blogujeme, vytvárame na Facebooku vlastné tematické stránky, zúčastňujeme sa diskusií. Namieste je však odpovedať si sám pre seba, natvrdo a úprimne, na jednu otázku – vytváram skutočne hodnotný obsah, ktorý je zaujímavý pre moje potenciálne publikum? Alebo produkujem balast, ktorým zamorujem online prostredie do tej miery, že ľudí otravujem a tí sa mi začínajú vyhýbať?

Odpoveď môže byť niekedy krutá, no povedzme si úprimne – určite si každý z vás odstránil na sociálnej sieti kontakt, ktorý bol schopný prispievať niekoľkokrát denne, a to „cennými“ informáciami od toho, čo raňajkoval, čo má na sebe, až po to, aké je práve počasie a čo mu práve bleslo mysľou. Podobne je to s blogmi – sú nesmierne užitočným nástrojom vlastnej prezentácie a podpory témy, ktorá nás zaujíma, ale to platí len v prípade, ak ide o skutočne kvalitne spracovaný materiál s pridanou hodnotou. Pozor tiež na zakladanie stránok venovaných istej téme – napríklad financie. Sme nadšení, chceme svojich známych a prípadne ďalšie publikum zatiahnuť do našej vášne – no vo výsledku naša stránka neprináša nič iné než zdieľanie novinových článkov či obsahu iných stránok. Pochopiteľne – nemáme na ňu čas, akokoľvek bol náš pôvodný zámer dobrý. Práve preto skutočne dobré a pútavé stránky vytvárajú profesionáli, takže by sme to mali nechať na nich.

Kedy a ako áno

Sociálne siete môžu byť naším skvelým pomocníkom – nemali by sme sa ich preto báť či strániť. Mali by sme len pochopiť ich potenciál pre budovanie našej dobrej reputácie a získavanie kontaktov a príslušne ho využiť. Naša prezentácia z prestížnych podujatí, naše články v renomovaných médiách či zaujímavé postrehy sú presne ten druh obsahu, ktorý poskytne ostatným pridanú hodnotu a nám príslušný kredit. Súkromie nech ostane súkromím. Na sociálne siete patria kvalitné fotky a kvalitný obsah.