Každým úverom človek chudobnie
16.09.2016Je presvedčený, že finančné návyky formuje najmä rodina. Aj preto vedie vlastné deti k tomu, aby peniaze nemíňali, ale sporili. S obavami sleduje rastúcu popularitu úverov, ktoré smerujú do spotreby. O legislatíve, ktorá má sprísniť ich poskytovanie, si myslí, že mala prísť už skôr. Executive Manager PARTNERS GROUP SK Michal Mišík.
Je presvedčený, že finančné návyky formuje najmä rodina. Aj preto vedie vlastné deti k tomu, aby peniaze nemíňali, ale sporili. S obavami sleduje rastúcu popularitu úverov, ktoré smerujú do spotreby. O legislatíve, ktorá má sprísniť ich poskytovanie, si myslí, že mala prísť už skôr. Executive Manager PARTNERS GROUP SK Michal Mišík.
Tento rozhovor vzniká v nedeľu večer, ešte pred ním ste mali stretnutie s klientom. Je to vo vašej práci bežný jav?
Úplne štandardný nie, ale ak môžem klientovi pomôcť alebo vyjsť v ústrety, urobím pre to všetko. Aj vtedy, keď ide o takéto stretnutia v neobvyklom čase. Je to pre našich klientov veľká výhoda, čo oceňujú najmä ľudia, ktorá nemajú pevný pracovný čas a o tretej ešte nie sú doma. Práve pre nich má naša služba veľký význam, časovo ich vôbec nelimitujeme.
Nerobí to zlú krv v rodine?
Rodina musí vedieť, prečo to robíme. Tvrdím, že rodina by mala byť maximálne zainteresovaná do biznisu a potom s niečím podobným problém nemá. Rozhodli sme sa, že ideme do podnikania, a to nepozná prakticky žiadne obmedzenia a už vôbec nie časové. Rodina musí chápať, čo robíme.
Tvrdíte, že rodina musí vedieť, prečo to robíte. Keby sa v škole vašich detí opýtali, čo robí ich otec, čo by v detskej úprimnosti povedali?
Zhodou okolností sa presne toto stalo len pre pár dňami, keď boli obaja synovia v dennom tábore. Mám dvoch synov, päť- a deväťročného, a učiteľky sa pýtali mladšieho presne to isté. On na to: „Ocino má klientov a kolegov.“ To bola jeho odpoveď. Nie som si istý, či ju učiteľky pochopili, no keď som ich prišiel v obleku vyzdvihnúť z tábora, hneď sa ho pýtali, či ja som ich ocino. Myslím si, že naše deti vedia, že sa staráme o ľudí a pracujeme s ľuďmi.
Vediete svoje deti k tomu, aby o peniazoch uvažovali inak ako deti generácií, ktoré o financiách nemali žiadne vedomosti?
Môžem povedať, že obe deti vychovávame tak, aby si už od detstva budovali k peniazom zdravý vzťah, aby vedeli, že akúkoľvek odmenu – v širokom zmysle slova – si treba zaslúžiť. Myslím si, že starší syn si hodnotu peňazí už uvedomuje. Je skromný, vie, že peniaze sú odmenou za vykonanú prácu, a navyše je extrémne sporivý. K vytváraniu úspor dokonca priviedol aj mladšieho brata. Má vlastnú pokladničku, kde si odkladá všetko, čo dostane na Vianoce, na narodeniny a dokonca si robí súpis všetkého, čo do nej dal. Kúsok papierika, na ktorom má napríklad napísané, že má jednu 50-eurovú bankovku, dve 20-eurové a podobne. Keď sa mu podarí niečo získať, doplní pokladničku, prepíše súpis, spočíta si, koľko má. Mladší syn síce ešte počítať nevie, ale robí to isté. Vie už, ako vyzerá 5-eurová bankovka, číslice na nich rozlišuje. Aj on má rovnakú drevenú škatuľku, hoci zatiaľ bez súpisu.
Úplne iný vzťah k peniazom majú klienti slovenských bánk. Štát totiž pripravuje sprísnenie podmienok, za ktorých sa ľudia budú môcť dostať k spotrebným úverom. Máte pocit, že Slováci sa výrazne zadlžujú?
Jednoznačne áno, tento pocit mám a utvrdzuje ma v tom aj moja dennodenná prax. Ľudia po úveroch, ktoré smerujú do spotreby, siahajú čoraz viac. Nemám na mysli len spotrebné úvery ako také, ale aj kreditné karty, nákupy na splátky a podobne. Všade vidíme vzostupný trend, keď som v biznise začínal ja, nebolo to až také rozšírené.
Prečo tomu tak je? Sú si Slováci takí istí v tom, že splátkové kalendáre na niekoľko rokov im nebudú robiť problém, alebo je to podľahnutie nejakému nákupnému tlaku?
Keď sa pozriete okolo seba, uvidíte množstvo lákadiel. Dnes výrobcovia robia prvé aj posledné pre to, aby dokázali ľudí presvedčiť o tom, že potrebujú ďalšie auto, exkluzívnejšiu dovolenku, aby predali čo najviac. Navyše, úvery sa stali v posledných rokoch podstatne dostupnejšími ako kedykoľvek predtým, k čomu pomohol trend klesajúcich úrokových sadzieb. Ak sa dnes prihlásite do internet bankingu, jedna z prvých vecí, ktoré sa objavia na displeji alebo monitore, je informácia o tom, že máte predschválený úver. A stačí pár klikov, možno jedna návšteva banky, a peniaze máte na účte. Určite si nemyslím, že vyšší dopyt po úveroch je spôsobený vyššou finančnou sebaistotou Slovákov, je to skôr výsledok marketingového snaženia výrobcov a finančných inštitúcií.
Je potrebná prísnejšia regulácia a sťaženie prístupu k spotrebným úverom?
Som o tom presvedčený. Dokonca si myslím, že takýto legislatívny krok mal prísť ešte skôr. Plánované opatrenia sú už len reakciou na aktuálny stav, lepšie by podľa mňa bolo, keby sme stavu akejsi úverovej rozšafnosti predišli. Úvery do spotreby rastú dynamickejšie, ako sa vyvíja celková finančná kondícia Slovákov.
Rast zadlženosti ste pripísali lacným a dostupným úverom, efektívnemu marketingu finančných inštitúcií. Ani raz ste nespomenuli úroveň finančnej gramotnosti. Tá s tým nemá nič spoločné?
Ak by úroveň finančnej gramotnosti bola v spoločnosti vyššia, nevideli by sme taký enormný dopyt po úveroch smerujúcich do spotreby. Ľudia by boli viac obozretní. Nehovorím, že nikto by po spotrebných úveroch nesiahal, no mnohí by si dokázali spočítať, či im to stojí za to. Každým úverom človek chudobnie.
Sú aj vaši klienti takíto úveroví fanúšikovia, alebo sa vám darí viesť ich k budovaniu úspor, investícií, aktív?
Robím všetko pre to, aby naši klienti úvery nepotrebovali. Systematicky ich vedieme k tomu, aby stáli na finančne pevných nohách. Začína sa to s tvorbou rezervy, nasleduje tvorba kapitálu, aby na úvery neboli odkázaní. Je jasné, že život prinesie situácie, keď je nevyhnutné siahnuť aj po pôžičke, no pokiaľ sa to dá, snažíme sa ich minimalizovať čo najviac. To je jedna z najväčších úloh nášho biznisu a našej profesie.
Čo najviac formuje finančné návyky ľudí?
Podľa mňa to je rodina. Deti citlivo vnímajú, ako s peniazmi narábajú ich rodičia, aký majú k nim postoj, a podľa toho si formujú aj svoj vlastný vzťah. Ten sa snaží ovplyvňovať aj naša profesia. Myslím si, že jej dôležitosť je o to vyššia, o čo nezdravšie návyky spoločnosť má. Jedným z nich je aj silný sklon k úverom do spotreby.