KLIENTI SÚ PRE MŇA SÚ SÚČASŤ RODINY
03.07.2018Svojej krstnej dcére má problém vysvetliť, ako ľudia v minulosti kupovali zvlášť zeleninu v zelovoci a kabelky v galantérii. Aj preto, lebo všetky obchody pod jednou strechou v nákupných centrách sú dnes samozrejmosťou. Verí, že je len otázkou času, kedy sa už dnešné malé deti budú rovnako čudovať, prečo dnes chodíme kvôli financiám do rôznych inštitúcií. Team Manager PARTNERS GROUP SK Iveta Erentová.
Začneme klasickou otázkou: Vy a financie. Ako ste sa dali dokopy?
Zaujímavou súhrou okolností. Finančné sprostredkovanie som dlho odmietala, mala som s ním v minulosti zlé skúsenosti. Pracovala som ako manažérka v oblasti eurofondov, keď ma oslovila jedna z najlepších kamarátok. Bolo to v období, keď som v profesionálnej oblasti zažívala obdobie stagnácie. Nevidela som už žiadne ďalšie výzvy. Roky som poznala človeka, ktorý je dnes mojím riaditeľom a už predtým som od neho dostala ponuku stať sa súčasťou podnikateľského biznisu. Vtedy som to odmietla, mala som na túto oblasť skreslený pohľad…
Prečo ste mali zlú skúsenosť?
Viacero blízkych priateľov v tom čase pracovalo pre vtedajšieho lídra na trhu a nedopadlo to dobre. Ich negatívne skúsenosti spôsobili, že predsudky voči finančnému sprostredkovaniu som si urobila aj ja sama. Môj dojem bol teda sprostredkovaný, nepramenil z vlastnej skúsenosti.
Čo sa potom zmenilo?
Oslovila ma kamarátka s tým, že má v pláne rozbehnúť pobočku v Nitre, a chcela vedieť, či by som jej pomohla. Vysvetľovala som jej, že práca v oblasti eurofondov ma robí spokojnou a šťastnou, i keď je pravda, že vtedy som to už ani sama tak necítila. Napriek tomu som samu seba presviedčala, že je to práca, ktorú chcem robiť celý život. (smiech) Súhlasila som však s tým, že jej pomôžem. Po rokoch som tak mala opäť možnosť stretnúť svojho súčasného riaditeľa. To stretnutie ma tentoraz zaujalo. Videla som, ako sa za roky, čo sme sa nestretli, extrémne posunul, aká osobnosť sa z neho stala. To urobilo na mňa veľký dojem. Povedala som si, že ak spoločnosť dokáže takto zmeniť ľudí, chcem to zažiť aj ja.
Pôvodný termín rozhovoru ste zrušili pre zdravotné problémy. Druhý ste už museli prispôsobiť stretnutiam s klientmi, navyše cez víkend. To vyzerá ako šialené pracovné tempo.
Musím vás poopraviť, víkendové stretnutia boli venované mojim novým spolupracovníkom, nie klientom. Pracujeme na tom, aby sme v Leviciach otvorili novú pobočku, nové klientske centrum, preto mali spolupracovníci pre mňa najvyššiu prioritu.
To znie, akoby ste prácu uprednostnili aj pred vlastnou rodinou.
(smiech) Takto by som to určite nepovedala. Som mamou na materskej dovolenke, celý týždeň sa venujem svojej Charlottke, trávim s ňou všetok čas. Ak nespí, nedvíham telefóny, neriešim žiadny biznis, má moju plnú pozornosť. Snažím sa pracovať vtedy, keď spí. Znamená to asi hodinu dopoludnia, hodinu popoludní a väčšinou v noci. Keďže som počas týždňa mamou na plný úväzok, s manželom sme sa dohodli, že biznisu sa budem venovať hlavne počas víkendov.
Takže neriešite klasickú dilemu: rodina alebo kariéra?
Tento biznis je z môjho pohľadu ideálny na to, aby sa žena v istom momente nemusela rozhodovať medzi tým, či bude dobrou matkou alebo bude pokračovať v kariére. Som súčasťou firmy, ktorá mi dala veľmi veľa, a cítim, že nejakým spôsobom to musím vrátiť. Ženy u nás nemusia riešiť voľbu medzi rodinou a kariérou, kombinácia oboch sa dá zvládnuť.
Súčasťou každého vydania Partners News je rozhovor s úspešným finančným sprostredkovateľom. Vo väčšine prípadov ide o mužov. Je to náhoda, alebo prejav ich dominancie?
(smiech) Netrúfam si dať definitívnu odpoveď. Vo svojom okolí poznám množstvo úspešných žien, nielen v našej spoločnosti. U nás žena dostane príležitosť a je len na nej, či sa bude vyhovárať na rodinu, deti, manžela, alebo si povie, že príležitosť treba využiť, a nájde spôsob, ako sa to dá zladiť. Pravda je, že dosiaľ som ešte nevidela biznis, ktorý by poskytoval rovnaké možnosti uplatnenia a príležitosť úspechu rovnako mužom a ženám do takej miery, ako je to u nás.
To nevylučuje možnosť, že muži majú medzi finančnými sprostredkovateľmi väčšie zastúpenie.
Z globálneho hľadiska majú skôr navrch ženy, vo svete je to najmä ich parketa. Na jednom zo seminárov raz iný riaditeľ povedal – a ja mu môžem dať len za pravdu –, že ženy majú v našom biznise lepšiu východiskovú pozíciu. Ak je klientom muž, je mu príjemnejšie vidieť pred sebou ženu, už len z estetického hľadiska. (smiech) Ženy tiež pred sebou radšej vidia ženu, lebo spolu ľahšie rozoberú nákupy, deti, varenie, čokoľvek, čo im je blízke.
Dáva vám fakt, že ste žena, ešte aj inú výhodu v biznise ako estetické hľadisko?
Hovorí sa, že výhodou žien je schopnosť robiť viacero vecí súčasne. To podľa mňa nie je fráza, ženy dokážu oveľa lepšie a efektívnejšie plánovať. Kým som ešte nebola mamou, potrebovala som sa tomuto biznisu venovať sedem dní v týždni. Dnes už nemám toľko času, biznisu sa naplno venujem v podstate len dva dni v týždni a mám pomaly lepšie výsledky ako predtým. Materstvo ma prinútilo lepšie si zadeliť čas a organizovať ho.
Povedali ste, že eurofondom ste sa prestali venovať aj preto, lebo už ste nevideli žiadne ďalšie profesionálne výzvy. Aké méty vám ponúka finančné sprostredkovanie?
Veľkou výzvou je rozbehnutie nových regiónov, vybudovať v nich klientske centrá a rozvíjať ľudí, ktorí budú tieto pobočky viesť. Mám na mysli napríklad Levice, Nové Zámky, Nitru. Situácia v nich si doslova vyžaduje, aby tam vyrástli nové klientske centrá. A nielen v týchto regiónoch.
Čo znamená, keď vymenúvate mestá a regióny, v ktorých sa vyžadujú nové centrá? Pribudlo tam množstvo ľudí, ktorí nevedia, čo s peniazmi?
Skôr sú to mestá, v ktorých je extrémne veľa šikovných, mladých ľudí, ktorí sú podhodnotení na trhu práce, a ak dostanú príležitosť, ktorú náš biznis ponúka, dokážu výrazne profesionálne narásť. Na druhej strane, keď sa stretávam s klientmi a zisťujem, aké finančné produkty majú a ako majú postarané o svoje financie, často mi býva veľmi smutno z toho, že nemajú pri sebe viac našich pobočiek, v ktorých by im niekto poradil lepšie.
Čo je najväčší dôvod na zaplakanie, keď zisťujete, aké finančné produkty ľudia využívajú?
Napríklad poistné produkty. Mnoho ľudí si roky platí životné poistky, v ktorých chýba elementárny prvok poistenia. Nemajú prakticky žiadne poistné krytie. To je pre mňa asi najboľavejšie zistenie, pretože s podobnou situáciou mám aj osobnú skúsenosť. Ešte som sa financiám nevenovala, keď strýko dostal vážnu rakovinu. Roky si svedomito platil poistku, nebolo mu ľahostajné zabezpečenie rodiny. Keď ho rakovina premohla, poisťovňa jeho rodine odmietla vyplatiť poistné plnenie. Nemali nikoho, kto by ich predtým upozornil na to, ako zle má v skutočnosti nastavenú svoju poistku. Bola to taká silná skúsenosť, že dnes je to prvá vec, ktorú s klientmi prechádzam. Ku každému pristupujem, akoby to bol člen rodiny.
Keď sa na trhu s potravinami objaví škodlivý výrobok, okamžite nastupuje zákaz jeho predaja aj ďalšie sankcie. Ako je možné, že finančné inštitúcie predávajú produkty, ktoré nielenže ľudí uvádzajú do omylu, ale často spôsobia aj výrazné škody, keď ich ľudia platia dlhé roky a v konečnom dôsledku žiadny benefit nedostanú?
Dôvodov je viacero. Prvým je smutne známy fakt o veľmi nízkej finančnej gramotnosti. Nedávam to za chybu bežným ľuďom, ich úroveň finančnej gramotnosti nemal v minulosti kto zvyšovať. Finančné inštitúcie to robiť nebudú, ich biznisom je tvorba vlastných produktov. Kto potom? To je naša úloha, aj preto, lebo veríme tomu, že čím viac budú ľudia financiám rozumieť, tým viac budú využívať naše služby. Navyše, hovoríme o finančných produktoch, ale tie sú súčasťou širšieho celku, finančného plánu, ktorý má každý náš klient. To je naša pridaná hodnota, nie portfólio produktov, ktoré používame. Ak takéto plány nebude robiť profesionál, bežný človek nemá šancu zorientovať sa v mori ponúk. Keď sme si voľakedy chceli kúpiť zeleninu, šli sme nakupovať do zelovocu. Keď sme chceli kabelku, museli sme ísť do koženej galantérie. Dnes svojej krstnej dcére vysvetľujem, že niekedy neexistovali nákupné centrá, v ktorých bolo možné kúpiť všetko, čo človek potreboval, pod jednou strechou. Keď jej to hovorím, gúľa svojimi modrými očami a nechápe, ako sme vtedy vlastne mohli existovať, pre ňu to nie je normálne. Sama rozumie tomu, ako mať možnosť nakúpiť a vybrať si všetko na jednom mieste, spomedzi rôznych značiek, šetrí čas aj peniaze, aké je to výhodné. Tak ako sa zmenili spotrebiteľské návyky ohľadom tovarov a služieb, zmenia sa aj vo financiách. Verím tomu, že keď bude moja dcéra o niekoľko rokov staršia, aj ona bude len nechápavo krútiť hlavou nad tým, že keď sme chceli niečo od banky, šli sme do banky, keď sme sa chceli poistiť, museli sme ísť do poisťovne alebo pri investovaní do správcovskej spoločnosti. Toto je filozofia klientskych centier, ktoré budujeme.