Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Našou úlohou je budovať aktíva klientov

04.01.2016

Na začiatku roka 2015 mal vysoké ambície, tie sa mu však nepodarilo celkom naplniť. Je však presvedčený, že zmeny, ktoré tento rok spoločnosť priniesla, budú mať citeľný efekt. Pocítiť by ich mali najmä klienti, ktorí sú vedení k zodpovednejšiemu prístupu k svojim financiám. Executive Manager PARTNERS GROUP SK Tomáš Jezerčák.

Na začiatku roka 2015 mal vysoké ambície, tie sa mu však nepodarilo celkom naplniť. Je však presvedčený, že zmeny, ktoré tento rok spoločnosť priniesla, budú mať citeľný efekt. Pocítiť by ich mali najmä klienti, ktorí sú vedení k zodpovednejšiemu prístupu k svojim financiám. Executive Manager PARTNERS GROUP SK Tomáš Jezerčák.

V tomto roku sa rozprávame už druhýkrát. Znamená to, že rok 2015 bol pre vás mimoriadne úspešný?

Nepovedal by som, že to bol výnimočne dobrý rok. V spoločnosti sme počas neho prešli mnohými zmenami, ktorých aplikácia nejaký čas trvá. Výsledkami síce patrím medzi najvýkonnejších Executive Managerov, ale na začiatku roka sme mali smelšie plány. Osobne teda tento rok nepovažujem za mimoriadne vydarený z pohľadu výsledkov. Dokázali sme rásť aj tento rok a som presvedčený, že práve vďaka týmto zmenám budeme v ďalších rokoch dosahovať výraznejšie rasty.

Hovoríte o zmenách v biznise. Čo si pod tým môže laik predstaviť?

Je to, akoby sme sa za šesť mesiacov stali novou spoločnosťou. (Smiech.) Výraznou zmenou prešli napríklad niektoré zmluvy s klientmi. Identifikovali sme totiž, že najväčšie problémy majú ľudia s dodržiavaním kontraktov, ktoré stoja na mesačných platbách. Ak je frekvencia platieb polročná alebo ročná, klienti sú podstatne disciplinovanejší. Ďalšie zmeny sa dotkli spôsobu nášho odmeňovania. Väčšina trhu totiž funguje tak, že ak sa finančnému sprostredkovateľovi podarí uzatvoriť zmluvu, zvyčajne hneď dostane celú províziu. Ale ak neskôr dôjde k zrušeniu zmluvy, časť provízie musí sprostredkovateľ vrátiť. Začiatkom leta sme prešli na systém, ktorý je postavený výlučne na priebežnom odmeňovaní. Províziu dostávame len vtedy, keď klient naozaj využíva našu službu a realizuje svoje portfólio. Je to zmena, ktorá je výhodná a férovejšia pre všetkých – pre nás, pre našich partnerov a v neposlednom rade aj pre klienta.

To sú veci, ktoré sa zmenili interne, v rámci spoločnosti. Boli medzi zmenami aj také, ktoré sú viditeľné navonok a pocítia ich aj klienti?

Povedal by som, že áno. Spôsob nášho odmeňovania síce nemusia registrovať, no ak klesne počet zrušených zmlúv, zvyšuje sa pravdepodobnosť toho, že klientom sa podarí dosiahnuť vlastné finančné ciele. Je to win-win situácia pre obe zúčastnené strany, pre klientov aj pre spoločnosť. Našou úlohou je budovať aktíva klientov, nie uzatvárať každé dva roky nové zmluvy.

Aby sme sa vyhli nedorozumeniu v tom, ako klienti zlyhávajú pri frekventovanejších, napríklad mesačných platbách. Vezmime si pravidelné investovanie…

Pravidelné investovanie nie je oblasťou, ktorej sa táto zmena dotkla. Tam aj naďalej klienti investujú na mesačnej báze, v tomto nedošlo k výraznejšej úprave. Kde sa však veci zmenili, je oblasť investičného životného poistenia. Tam po novom majú platby klientov minimálne štvrťročnú frekvenciu, v ideálnom prípade len ročnú. Zmluvy, pri ktorých je takáto frekvencia platenia, klienti takmer vôbec nerušia.

Prečo je tomu tak?

Je to dôsledok viacerých faktorov. No už keď je klient ochotný zaplatiť rok dopredu, tak vidno, že to myslí vážne a reálne si chce splniť svoje ciele. Navyše klient pri ročnej frekvencii získa viacej benefitov a tým, že tie peniaze sú zainvestované skôr, tak vďaka dlhému horizontu sa to prejaví aj na lepšom výnose. Aby však nevznikla predstava, že toto sú zmeny, ktorými sme v tomto roku prešli – bolo ich podstatne viac. Vypracovali sme nové manuály, inovovali spôsob prezentácie finančného plánu…

Ako často dochádza vo vašom biznise k takýmto zmenám? Je to štandard alebo výnimočný posun?

V našom biznise alebo v našej spoločnosti? My – obrazne povedané – ideme proti celému trhu, aspoň pokiaľ ide o zaužívané postupy. Keď sme začali so zmenami, o ktorých sme hovorili pred chvíľkou, viacerí nás presviedčali, že robíme chybu. Že to nie je cesta, ktorá má zmysel, že o chvíľu sa budeme musieť vrátiť k pôvodným nastaveniam. Nič také sa nestalo, práve naopak – niektorí obchodní partneri začínajú presadzovať naše princípy aj vo vzťahu k ostatným partnerom.

PARTNERS GROUP SK dáva v biznise dôraz na tvorbu aktív svojich klientov. Sporiť si na dôchodok môže byť ušľachtilá predstava, no ak má niekto na účte už desiatky tisíc eur, nemá pokušenie rozhodnúť sa, že svoje peniaze minie predsa len inak?

Je možné, že ľudia takto uvažujú, no do veľkej miery to závisí od toho, akú podobu majú ich aktíva. Ak má napríklad niekto investičné životné poistenie, ktorého súčasťou je aj investičný program, tak na tieto peniaze sa len málokto pozerá ako na niečo, čo si môže vziať a jednoducho minúť. Podvedome na tieto úspory dajú nálepku „dôchodok“ a ďalej to už neriešia. Iná situácia je napríklad u klientov, ktorí investujú, pravidelne alebo jednorazovo, do podielových fondov. K týmto peniazom majú relatívne blízko a s ľahkosťou, s akou môžu peniaze do fondov vkladať, ich môžu aj vyberať. Svetové štatistiky hovoria o tom, že často sa tak deje v úplne najnevhodnejšom okamihu, a preto je výnos mnohých investorov nižší ako výnos fondu samotného.

Ostaňme ešte pri investovaní. Ako sú na tom Slováci pri porovnaní toho, koľko investujú, a ich príjmov?

To je ťažká otázka. Obávam sa, že v tomto smere nemám relevantné štatistiky. Môžem si pomôcť len vlastnou skúsenosťou. Mám klientov, ktorí zarobia aj 2 – 3 000 eur a sú schopní každý mesiac to všetko minúť. Ak takýto človek dnes začne so sporením alebo s investovaním, má problém dať bokom aj sto eur. Čo mu však stovka pomôže, najmä keď zohľadníte výšku jeho príjmov a výdavkov? Na druhej strane, mám aj mladších klientov, ktorých sme k investovaniu priviedli veľmi skoro a vštepili im pravidlo, aby pri zvýšení príjmu polovica z nárastu šla opäť do tvorby aktív. Títo klienti majú oveľa zodpovednejší prístup k svojmu rodinnému rozpočtu a svoje ciele si naplnia oveľa skôr.