Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Neverbálna komunikácia

03.05.2011

Bravúrne zvládate oslovenie a pozdrav, dress code máte v malíčku, verbálny prejav je dokonalý, intonácia a gramatika presná… a stále sa vám nedarí zapôsobiť? Možno za tým stojí váš neverbálny prejav.

Bravúrne zvládate oslovenie a pozdrav, dress code máte v malíčku, verbálny prejav je dokonalý, intonácia a gramatika presná… a stále sa vám nedarí zapôsobiť? Možno za tým stojí váš neverbálny prejav.

Mnohí neverbálnu stránku komunikácie podceňujú. A pritom je rovnako dôležitá ako tá vizuálna či verbálna. Majte na pamäti, že prvý dojem zanechávate v prvej sekunde, ako sa na vás niekto pozrie. Takže vystupujte v každej chvíli a situácii tak, akoby ste na niekoho chceli zapôsobiť. Vždy sa niekto môže dívať. Pokiaľ túto časť neverbálneho prejavu ovládate, ešte nemáte vyhrané. Prvý dojem a získanie klienta je síce dôležité, ale udržať si ho je oveľa náročnejšie. Osvojte si preto zopár pravidiel neverbálnej komunikácie. Škriabete sa na čele? Hryziete si peru? Bubnujete nechtami po stole alebo neuroticky zapínate a vypínate pero? Ani špáranie v nose či obhrýzanie nechtov nemôžeme považovať za čisto detský zlozvyk. Zodpovedne sa nad svojimi mimovoľnými chybami neverbálnej komunikácie zamyslite a do poslednej ich odstráňte. Neverbálny prejav treba kontrolovať a riadiť rovnako ako verbálny.

Ak sa stretnutie koná na vašej pôde, pripravte sa dopredu. Dôležité je rozloženie priestoru. Pokiaľ je vaším cieľom zatiaľ len nezáväzná konverzácia, sadnite si k hosťovi v 90 % uhle. Zoči-voči vzbudíte zase súťaživý dojem. Spoluprácu lepšie rozviniete, keď si sadnete bok po boku. Ak ide o väčšiu skupinu, sadnite si po pravej ruke najdôležitejšej osoby. Pri rozhovore majte pod kontrou gestá. Dodajú vašim slovám dynamiku, ale všetko s mierou. Ak chcete vzbudiť dojem otvorenosti a sympatie, mierne sa k osobe, s ktorou práve hovoríte, nakloňte, ruky majte dlaňami nahor. Prekrížené ruky či nohy prinášajú skôr opačný efekt.

Neuhýbajte pohľadom, dívajte sa priamo do očí, no nie vyzývavo. Prirodzený pohľad, mierne prikyvovanie hlavou či náznak úsmevu svedčí o vašej pozornosti. Ak je vás viac, počas svojho monológu prejdite pohľadom postupne po všetkých zúčastnených, nik sa nebude cítiť menej dôležitý a udržíte zvýšenú pozornosť. Neskáčte do reči, no majte poruke pohotové pripomienky a doplňujúce otázky.

Buďte obozretní, neverbálny prejav zväčša zdôrazňuje ten verbálny, ale môže mu aj odporovať,čo z vás nechtiac spraví klamára alebo neistého obchodníka.




Hlavolam:

S vaším obchodným partnerom sedíte na rokovaní, snažíte sa intenzívne nadväzovať očný kontakt, on je však viditeľne nervózny a uhýba pohľadom.

Prečo asi?

Pridlhý a uprený pohľad môže vyvolať nepríjemný pocit. Druhá strana sa môže cítiť pod drobnohľadom. Skúste medzi vami zväčšiť priestor, mierne sa odtiahnite a svoje pohľady skráťte.