Ovečky vs. vlci
22.04.2011Prečo sú niektoré krajiny ekonomicky úspešnejšie ako iné? Prečo sa v nich rodí viac slávnych podnikateľov ako inde? Paralelu medzi výskumom Geerta Hofsteda a sprostredkovateľským biznisom vysvetľuje Managing Director Tomáš Škvarenina.
Prečo sú niektoré krajiny ekonomicky úspešnejšie ako iné? Prečo sa v nich rodí viac slávnych podnikateľov ako inde? Paralelu medzi výskumom Geerta Hofsteda a sprostredkovateľským biznisom vysvetľuje Managing Director Tomáš Škvarenina.
Máme pred sebou akciový program, ktorý sa nezačína 1. 1. 2012, ale prakticky sa začal dňom jeho odprezentovania. Dôvod je veľmi jednoduchý – boli predstavené detaily jeho fungovania, podľa ktorých sa už všetci vieme riadiť. Dnes už každý vie, čo je potrebné na to, aby sa ho zúčastnil, a v akej miere z neho môže profitovať, ak... Práve toto „ak“ ma privádza k úvahe o štúdii Geerta Hofsteda. Emeritný profesor Maastrichtskej univerzity a bývalý riaditeľ ľudských zdrojov IBM Geert Hofsted skúmal kľúčové dimenzie pre kariérny a podnikateľský úspech. Ide o výskum, kde boli porovnávaní pracovníci vo všetkých krajinách, v ktorých funguje spoločnosť IBM.
Podľa prieskumu sa Slováci vo veľmi veľkej miere spoliehajú na riešenie problémov a zložitých situácií na svojich nadriadených – vedúcich. Druhou charakteristickou vlastnosťou je skláňanie sa pred autoritami, namiesto snahy popracovať na sebe a stať sa ňou. V porovnaní s krajinami, ako sú Česko, USA, Nemecko, Anglicko a podobne sme na tom 2- až 3-krát horšie. Prečo horšie? Z podnikateľského hľadiska si za týmto výrazom pevne stojím. Jednou z kľúčových vecí, ktorú si treba o podnikaní uvedomiť, je to, že v ňom ide o nedostatok. Nedostatok komodít, tovarov, času, zdrojov, peňazí, ľudí... Je to súťaž a vyhrajú len tí, ktorí obstoja v konkurencii ostatných. Na našej brandži je skvelé to, aký priestor na rast máme. Vďaka nemu môžeme ešte dlho všetci rásť bez toho, aby sme si navzájom konkurovali. Bolo by však naivné myslieť si, že tak to bude večne a že sa to vlastne urobí samo.
Ako lídra na trhu sa vás vždy všetci budú snažiť napodobniť, dobehnúť, ukrojiť si z vášho podielu na trhu. Našou snahou by malo byť zvyšovanie náskoku a neustála snaha zlepšovať sa a rásť. A práve rastu má pomôcť aj spomínaný akciový program. Kľúčové budú v podstate len dve veci – maximálne pracovné nasadenie v tomto období a uplatňovanie tých správnych vzorcov správania. Úspešní budú tí, ktorí prevezmú zodpovednosť za svoj rast, ako aj za rast svojich ľudí, budú sa správať ako vlci a nie ako ovečky. No majstri sa poznajú podľa toho, koľko majstrov sa im podarí vychovať, nie koľko majú žiakov.
Ako to dosiahnuť? Tu je pár tipov – v prvom rade od začiatku prispôsobiť spôsob komunikácie s nováčikom, a to už od vstupného vzdelávania. Dávať mu viac priestoru na rozmýšľanie formou otázok, vedenia seminárov formou workshopov, zaangažovaním nováčikov do vedenia vzdelávania. Komunikácia by mala stáť na princípe „má dať – dal“.
Kľúčové bude tiež zameranie nových ľudí na kariéru podnikateľa, nie obchodníka, a pomoc s budovaním ich vlastných tímov od samotného začiatku. Ako kľúčové vnímam prvé dva mesiace, keď človek získava pracovné návyky. Vedúci mu musí ísť príkladom. Aj budovaním podnikateľského, akčného a súťaživého prostredia mu pomôžem viac ako akýmikoľvek manažérskymi technikami, kaučovaním alebo kontrolingom. Ísť príkladom je jednou z najťažších vecí, ktoré človek v živote môže robiť. No práve pre tých ľudí, ktorí sa tejto výzvy nezľaknú, budú vlkmi a povedú tak aj svojich kolegov, bude obdobie akciového programu zlomovým momentom ich kariér a kariér ich spolupracovníkov. Vraví sa, že v živote nás trápia dva typy bolesti, bolesť zo sebazaprenia a bolesť zo sebaľútosti. Rozdiel je v tom, že bolesť zo sebazaprenia váži gramy, zatiaľ čo bolesť zo sebaľútosti tony. Neželám vám preto veľa šťastia, to je pre amatérov. Prajem vám výdrž a disciplínu, to je to, čo budete pre úspech potrebovať.