Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Prehrou sa človek učí byť lepším

22.07.2014

Prvýkrát nazrel do sveta financií v decembri 2002. Dvakrát sa stal najlepším obchodníkom roka a v rámci spoločnosti PARTNERS GROUP SK je historicky najúspešnejším v práci s klientmi. Jeho kariéra sa však úspešne posunula aj smerom k manažmentu. V tíme má viac ako 50 aktívnych spolupracovníkov, ôsmich manažérov a v júni spoločne pokorili svoj rekord. Medzi riaditeľstvami jeho tím vyniká najlepšou kvalitou. Býva v Oravskom Podzámku a jeho najväčšou hodnotou je jeho rodina. MICHAL JUROVČÍK.

Prvýkrát nazrel do sveta financií v decembri 2002. Dvakrát sa stal najlepším obchodníkom roka a v rámci spoločnosti PARTNERS GROUP SK je historicky najúspešnejším v práci s klientmi. Jeho kariéra sa však úspešne posunula aj smerom k manažmentu. V tíme má viac ako 50 aktívnych spolupracovníkov, ôsmich manažérov a v júni spoločne pokorili svoj rekord. Medzi riaditeľstvami jeho tím vyniká najlepšou kvalitou. Býva v Oravskom Podzámku a jeho najväčšou hodnotou je jeho rodina. MICHAL JUROVČÍK.

Ako by ste z vášho pohľadu charakterizovali rok 2014?

Tak ako každý – v mojej kariére je rozhodujúci. V tomto biznise to ani inak nemôže byť, pretože príležitostí je tak veľa, až ich je málo. Najmä pre toho, kto nedáva každej chvíli šancu tú príležitosť nájsť, vytvoriť a využiť. Tento rok je výnimočný mojím povýšením, čo pre mňa znamená veľa nových úloh, ktoré sa musím naučiť zvládať. Túto pozíciu beriem s veľkou pokorou. Kariéra týmto povýšením už totiž nie je len o mne, ale najmä na mne. A nie vždy počas kariéry to tak bolo, alebo ja som to chápal inak. Vynikajúce výsledky v tomto roku vyústili do rekordného výsledku v júni. Všetci manažéri rástli pozoruhodnými číslami. Spomeniem Marcela Šišku a jeho manažérov Marcela Hoja a Mariána Brčáka. Ten medziročne narástol o 795 %, Zdenko Slivenský o 76 %. Narástli aj manažéri, Marek Fides, Executive Manager, a Richard Modrák, Team Manager. Vznikli tiež dve nové manažérske pozície – Matúš Filinský a Marián Brčák. Od 1. 7. má tiež splnené podmienky Mária Štrbíková. Mám z toho oprávnenú radosť. V tíme je veľmi veľa šikovných ľudí, ktorých výsledky sa čoskoro ukážu.

Keď sa obzriete spätne, čo bolo na ceste na riaditeľskú pozíciu pre vás najťažšie?

Prijať skutočnosť, že nato, aby ste boli na pozícii riaditeľa, musíte získať ľudí pre myšlienku a nikdy nepochybovať. Klientov a spolupracovníkov.

A nielen to. Mojou najväčšou výzvou a úlohou bolo a je, aby vás ľudia v myšlienke nielen prijali, ale bola pre nich inšpiráciou a chceli v nej pokračovať a rozvíjať ju. Je to o prijatí zodpovednosti byť pre tých ľudí líder, ktorého majú nasledovať. To je pre mňa to najťažšie. Následný manažment je o zosúladení ľudí, využití ich potenciálu a výnimočnosti. Tu mi pomohli bohaté skúsenosti z práce s klientom. Keď zažijete tisícky stretnutí a mítingov, spoznáte princípy a tie sa dajú využiť aj v prospech vedenia a motivácie iných. Skutočná hodnota tímu je postavená na tom, ako dokážu ľudia tieto svoje výnimočnosti a hodnoty dať v prospech tímu.

Čo bolo najväčším omylom vašej kariéry?

Hovorí sa, že keď človek zvíťazí, tak to víťazstvo mu dáva menšie šance vyhrať opäť. Prehra je ponaučenie, človek sa ňou učí byť lepším. To však platí iba pri správnom postoji. Mojím najväčším omylom bolo, že som sa prioritne nevenoval činnostiam, ktoré by moju kariéru riešili z dlhodobého charakteru. Vždy som bol dobrý v práci s klientom, v tomto smere som vynikal. No rozsah, ktorý som tejto činnosti venoval, bolo na úkor rozvoja svojej štruktúry. Navyše, ak sa hovorí, že osobný príklad je 80 % motivácie, tak ja som ten osobný príklad neposúval tým správnym smerom. Pre svoj postoj som bol pre ľudí len veľmi malou inšpiráciou. Čísla som mal, ale to je príliš málo. Úlohou manažéra je posúvať svojich ľudí vpred. A to je chyba, ktorá ma v kariére poriadne pribrzdila, pretože znamenala stratu dôvery, a to sa obnovuje veľmi ťažko. V istých situáciách som nebol jasný a odvážny, a práve toto u ľudí vyvolalo pocit neistoty. Ak sám neviete, kam kráčate a aký je váš cieľ, ľudia vás prestanú akceptovať. Líder musí mať vždy jasný smer a cieľ.

Kedy a ako ste začínali v tomto biznise?

Presne pred 140 mesiacmi. To číslo si presne pamätám, pretože od začiatku, keď som sa pustil do tohto biznisu, tak každý mesiac som napísal nejaký výkon. Nikdy som nemal na výsledku „nulu“, na čom som hrdý, pretože toto číslo vyjadruje môj postoj k službe. Od začiatku som totiž tomu, čo robím, bezvýhradne veril a verím. Dnes mám stále pocit, že službe je nedocenená, a viem, že jej hodnota sa bude zvyšovať.

Zmenil sa podľa vás trh finančných služieb za toto obdobie? Ak áno, ako?

Nedá sa to porovnať a to je dobre. Služba je sofistikovanejšia vo všetkých smeroch, ale skúsenejší je aj klient, no stále málo na to, aby bol schopný postarať sa o svoje financie. Vlastne to tak nemôže byť nikdy. Stále sme iba na začiatku. Sme prvá skupina podnikateľov, ktorí radia skutočne prvej skupine investorov.

Čo považujete za najdôležitejšie pre úspešnú kariéru vo finančných službách?

Bezvýhradne veriť službe, a to až na úrovni zanietenia a vášne. Len vtedy môže takýto zapálený človek zapáliť niekoho ďalšieho. Je to o prijatí zodpovednosti, postoja a odvahy, najskôr za seba a svoje konanie a následne za celý svoj tím. A nič nemôže byť problém. Nakoniec neexistuje problém, pokiaľ poznáme jeho riešenie a najmä správne a včas ho realizujeme.

Je to tiež o tom, dať dokopy správne typy ľudí a pomôcť im v rozvoji takým spôsobom, aby to sami chceli. Musí nastávať neustály prísun nových ľudí, pretože to vytvára pozitívny tlak a konkurenciu, keďže ľudia sa často až príliš skoro uspokoja.

Ako vidíte budúcnosť tohto biznisu v horizonte 10 – 15 rokov?

Bude mať veľa pozitívnych príkladov, určite viac ako dnes, či už z pohľadu naplnených očakávaní klientov, alebo aj výnimočných kariér spolupracovníkov. Služba bude prirodzene využívaná a vyhľadávaná, bude samozrejmosťou. Profesia profesionála vo financiách bude mať miesto, aké jej patrí. Začne mať pozitívnu tradíciu, ale len za podmienky, že sa bude klásť dôraz na hodnoty a inovácie. Takto sa dá klient získať, profesionálnym prístupom.

Ak máme byť konkurencieschopní a zároveň dostupní, je do budúcnosti nevyhnutné, aby projekty, na ktorých momentálne pracujeme, mali reálne príklady. Sme presvedčení, že toto je cesta, ktorá nám umožní zvyšovať podiel. Tento model umožní klientovi zaoberať sa myšlienkou, či si skutočne dokáže peniaze manažovať sám, ako je tomu dnes, hoci nie je klientom. Najmä keď službu v pobočke využíva okolo neho každý. Myslím si, že nám k tomu pomôžu aj prvé výplaty dôchodkov z druhého piliera. Ľudia reálne uvidia, že keby sa rozhodli inak, na účte by mali viac peňazí. Je to najlepšia lekcia – niesť dosah vlastných rozhodnutí, pretože inak ľudia len ťažko pochopia, že sami peniazom nerozumejú.

Aké sú vaše plány do budúcnosti?

Súvisia s mojím tímom. Tím, ktorý momentálne mám, ale aj ten, ktorí do budúcna budem znovu tvoriť a rozvíjať. Iná cesta nie je. Buď niečo veľké vytvoríte, alebo niečo väčšie, ako ste vy, vás pohltí do priemernosti. Chceme byť lídri v PARTNERS GROUP SK, a to chce kopu práce. Pre mňa je tento biznis poslaním, robím ho rád a napĺňa ma. Myslím, že sa dostávam do fázy, keď je nevyhnutné, aby som svoje skúsenosti posúval ďalej, pretože si myslím, že mám čo ľuďom ponúknuť. Historicky som stále najúspešnejším v práci s klientom a na tom sa dá stavať. Som stále aktívny na trhu a tým pádom viem posúvať spätnú väzbu aj manažmentu firmy pri riadení portfólia produktov.

Máte nejaký nesplnený cieľ, osobný či kariérny?

Mám ich celú kopu. V každom prípade veľká časť súvisí s tým, byť lepším. Človekom, otcom, manažérom, riaditeľom... Tu cítim veľkú motiváciu.Od začiatku som chápal túto službu ako poslanie, snažil som sa pomáhať klientom napĺňať si ciele a priania. Dnes sa snažím, aby som pomohol pri napĺňaní kariérnych cieľom svojim ľuďom v tíme, ale pod podmienkou, že oni to chcú sami. Základným predpokladom úspechu je chcieť ho skutočne dosiahnuť!

Aký ste typ vedúceho?

Snažím sa byť liberálny. Nechávam ľuďom priestor na realizáciu, nachádzanie vlastných skúseností a myšlienok, samozrejme, pri dodržiavaní pravidiel. Snažím sa inšpirovať osobným príkladom. Do istej miery vlastná cesta umožňuje stať sa efektívnym a skúsenýmoveľa skôr. Chcem, aby moji ľudia mali pocit, že som pri nich. Taká „ľudská“ istota. Som na svojich ľudí skutočne hrdý a chcem, aby to bolo tak aj naopak. Toto je moja úloha.

Čo považujete za najrozhodujúcejšie, čo ste sa v tomto biznise naučili?

Veľmi veľa som sa naučil a veľmi veľa ma toho ešte čaká. Je to výzva, ktorú rád prijímam.

Som úplne iný človek ako predtým. A to nehovorím len o vzdelaní. Úspech aj neúspech ma naučil pokore. Tento biznis sa vyvíja tak rýchlo, že keď len na chvíľu ostanete priemernými, náskok tých najlepších sa posúva dvojnásobne.

Čo by ste poradili tým, ktorí stoja len na začiatku svojej kariérnej cesty?

Vieru v seba a to, čo robia. Ak sa nadchne ten správny človek, môže urobiť veľkú dieru do sveta. Je tu svet príležitostí, no nie každý ich vidí, alebo chce vidieť. Ale ani toto nestačí. Mať len víziu a nič pre to neurobiť je cesta, ktorá mak cieľu neposunie, len ukáže smer.

Vytrvalosť, disciplína a aktivita dajú záruku, že budem skúsenejším a efektívnejším a o to ide. Keď sa do toho namieša ambícia byť výnimočným, neustále na sebe pracovať a zlepšovať sa a dokorení sa patričnou pokorou, úspech sa dostaví. Vlastne, iná cesta ani nie je.