Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Proti vetru, vlastnou cestou

08.07.2016

Počas štúdia mal dve predstavy o svojej budúcnosti. Buď bude úspešný na vode, alebo v nadnárodnej korporácii. Ani jedna nevyšla. Vďaka jachtingu sa však nádejný reprezentant dostal k finančnému biznisu. Ale úspech v ňom prišiel aj vďaka tomu, čo si odniesol z jachtingových pretekov. Executive Manager PARTNERS GROUP SK Branislav Kachnič.

Počas štúdia mal dve predstavy o svojej budúcnosti. Buď bude úspešný na vode, alebo v nadnárodnej korporácii. Ani jedna nevyšla. Vďaka jachtingu sa však nádejný reprezentant dostal k finančnému biznisu. Ale úspech v ňom prišiel aj vďaka tomu, čo si odniesol z jachtingových pretekov. Executive Manager PARTNERS GROUP SK Branislav Kachnič.

Než sa začneme rozprávať o peniazoch, ako ste sa k biznisu vo financiách vôbec dostali?

Viac-menej náhodou. Študoval som manažment na vysokej škole a venoval sa jachtingu. V rámci kondičného tréningu počas zimnej prípravy sme hrávali futbal a jeden z kamarátov prišiel v obleku. Samozrejme, všetci sme si z neho uťahovali. Až tak, že po tréningu sa ani neprezliekol, odišiel v športovom. (Smiech.) No nevzdal to, v obleku prišiel aj druhý, aj tretí raz. Dokonca ma pozval na stretnutie, kde mi predstavil službu, analýzu osobných financií. Bol som nadšený, stal som sa klientom a krátko nato som dostal aj ponuku stať sa súčasťou tohto biznisu.

Bola to jednoznačná voľba?

V oblasti financií som nikdy neplánoval pôsobiť, no zaujala ma samotná služba. Jej najväčšou pridanou hodnotou bolo v tom čase podľa mňa to, že som klientom mohol ušetriť na produktoch, ktoré už využívali, alebo im pomôcť získať za ich peniaze viac, ako dostávali. To som bol ešte študent a práve v tom čase sa ma môj manažér opýtal na predstavu o odbornej praxi, o budúcej kariére. Vtedy som nemal žiadnu, dostal som teda návrh na prax a k tomu aj tému diplomovej práce: PARTNERS GROUP SK. Dlho som nerozmýšľal, v najhoršom prípade by som bol bohatší o novú skúsenosť a dôležité zručnosti pre profesionálny životopis. V lepšom prípade by som po skončení štúdia už robil to, čo moji spolužiaci len študovali.

Študovali ste manažment na vysokej škole a napriek tomu ste o finančnej oblasti ani neuvažovali?

Priznám sa, že vďaka štúdiu na škole som vedel, že existuje úrok aj úver, ale nevedel som, ktoré slovo čo označuje. Ale to nebolo dané úrovňou výučby, skôr mojím prístupom k štúdiu. (Smiech.) Moja predstava budúcnosti bola taká, že budem profesionálny jachtár, skipper (kormidelník – pozn. red.). V roku 2009 som sa s ňou však rozlúčil, pretože s jachtingom som musel zo zdravotných dôvodov skončiť. Druhá predstava bola taká, že na konci štúdia ma osloví množstvo nadnárodných spoločností a povedia mi, že už päť rokov na mňa čakajú a ja si mám len vybrať pozíciu. (Smiech.)

O čom sa dá písať diplomová práca, keď píšete o PARTNERS GROUP SK?

Témou mojej diplomovej práce bolo vzdelávanie a rozvoj talentovaných ľudí v oblasti finančných služieb, konkrétne v našej spoločnosti. Venoval som sa vzdelávaniu, pretože som na to mal pádny dôvod: po pol roku vzdelávania som mal pocit, že som kompetentnejší ako po piatich rokoch v bankovom sektore. Nikdy som nepočul o žiadnej inej firme, v ktorej by sa kládol porovnateľný dôraz na vzdelávanie. Keď som diplomovú prácu obhajoval, moji oponenti neveriacky krútili hlavou. Opisovaný prístup podľa nich nemohol byť reálny, zdalo sa im to odtrhnuté od reality.

V čom to bolo také výnimočné?

Nepoznali žiadny iný prípad spoločnosti, ktorej vedenie by malo taký silný záujem na osobnostnom raste svojich spolupracovníkov. Minimálne na Slovensku neevidovali firmu, ktorá by mala tendenciu investovať do nováčikov maximum preto, aby sa jedného dňa stali súčasťou jej vedenia.

Čo vás vzdelávací systém v PARTNERS GROUP SK naučí a vysoká škola nie?

Hlavný rozdiel je podľa mňa v tom, že náš proces vzdelávania je blízko prepojený s praxou. O mnohých termínoch síce počujete v škole, no keď sa skončí prednáška, nemáte žiadnu bližšiu predstavu o tom, čo znamená model odmeňovania, čo všetko zahŕňa vedenie ľudí, predstavenie produktu.

Keď ste zaťažený na oblasť vzdelávania, prejavuje sa to aj na prístupe ku klientom? Máte tendenciu vzdelávať aj ich?

Rozhodne áno. Pamätám si, že – ešte ako nováčik v tomto biznise – som bol odhodlaný posúvať všetky získané vedomosti klientovi. To bolo často kontraproduktívne, pretože som ho často až zahltil množstvom informácií. Dnes to vnímam už trochu inak. Som presvedčený, že najdôležitejšie nie je to, či niekto vie, čo znamená ten-ktorý pojem, ale to, či pravidelne investuje, dokáže budovať vlastné aktíva, aj keď to možno nevie pomenovať finančníckym slovníkom.

Ak niekto potrebuje opraviť televízor, logicky vyhľadá odborný servis. S peniazmi však pracuje každý z nás, spravidla denne. Čím presvedčíte svojich budúcich klientov o tom, že napriek tomu peniazom nerozumejú (alebo rozumejú menej, ako si myslia) a že by mali využiť vaše služby?

V rýchlosti mi napadá paralela s jedlom. Aj to je niečo, s čím prichádza každý z nás do styku dennodenne. Napriek tomu nie všetci rozumejú stravovaniu a sú odborníci, ktorí sa v tejto oblasti vyznajú viac ako iní. To, že každý deň jeme, nás ešte nerobí odborníkmi na správnu životosprávu, zdravý životný štýl. Jedlom si spôsobujeme obezitu a rad ďalších zdravotných problémov. To isté platí aj v oblasti financií. To, že s peniazmi pracujeme denne, nám ešte nedáva automaticky aj schopnosť rozumieť im, správne s nimi hospodáriť. Školský systém nás učí – alebo by aspoň mal učiť –, ako peniaze zarábať, nie, ako s nimi narábať. To sú dve rozdielne otázky. Svojim klientom hovorím na rovinu, že mojou službou sa stávam akcionárom ich úspechu a mám záujem na tom, aby sa im darilo a boli bohatí.

Medzi vašimi kolegami nie ste jediní, kto má za sebou športovú minulosť. Pomáha vám to, že ste boli roky vedení k disciplíne, tréningom a súťaženiu, nejakým spôsobom aj v biznise?

Rozhodne áno. Mnohé veci ľahšie chápem a navyše – som zvyknutý na to, že na výsledky si treba počkať, neprichádzajú ihneď. Jachtingu som sa venoval od šiestich rokov, svoje prvé preteky som vyhral, keď som mal desať. To boli štyri roky čakania na úspech, aj keď len na mládežníckej úrovni. Keď som v roku 2009 s jachtingom skončil, mal som už za sebou 14 rokov intenzívneho tréningu, ktorý ma priviedol až k súboju o nomináciu na olympiádu. To však neprišlo zo dňa na deň. Nestalo sa to tak, že ráno som sa rozhodol, že sa začnem venovať jachtingu, a večer som už bol reprezentantom.

To znamená, že ste sa naučili byť trpezlivý. Čo však ľahšie chápete?

Jedným z mojich trénerov bol počas rokov jachtingu aj môj otec. Okrem iného mi dal cennú lekciu v niečom, čo som využíval v jachtingu a čo využívam aj dnes v biznise. Mnoho ľudí, ktorí plachteniu nerozumejú, má problém pochopiť, ako sa dá jazdiť proti vetru. Ale dá sa to, silu vetra môžete využiť aj vtedy, keď ide proti vám. Používa sa pritom križovanie, využívanie podtlaku podobným spôsobom, ako je tomu pri krídle lietadla. Keď plachtíte proti vetru, tak preteky spravidla vyzerajú tak, že vyštartujete k nejakému otočnému bodu, ktorý musíte prejsť a vrátiť sa späť. Pri takýchto pretekoch platí pravidlo, že ten, kto ide na čele, má obrovskú výhodu – má „čistý“ vietor. Keď totiž loď prejde vetrom, za sebou necháva kombináciu vírov a vzdušných turbulencií, čo je nepríjemné pre tie lode, ktoré ju nasledujú. Spomaľuje ich to. S jachtingom som už mal nejaké skúsenosti, no robilo mi problém dobre vyštartovať. Tých, ktorí boli predo mnou, som však mal problém predbehnúť, pretože mi „kazili“ vietor. Vtedy mi otec dal dôležitú lekciu: Nemôžeš predbehnúť niekoho, keď pôjdeš len za ním. Na to, aby ste niekoho dokázali predbehnúť, si musíte zvoliť inú cestu. Odvtedy som sa jeho rady držal, pri pretekoch som si volil vlastné, hoci na prvý pohľad extrémne trasy. V pretekoch sa mi začalo dariť práve preto, že som šiel inou, vlastnou cestou. Pochopil som, že nedokážem predbehnúť nikoho, ak budem robiť presne to čo on. To je poznanie, ktoré mi pomohla nielen v športe, ale aj v biznise.