Prvý dojem a jeho následky
27.04.2011Zamýšľali ste sa už niekedy nad tým, čo tvorí prvý dojem? Prečo sú nám niektorí ľudia napohľad sympatickí, vnímame ich ako inteligentných a iných naopak? Píše sa, pri rozhovore vníma váš náprotivok 20 % z toho, hovoríte, a 80 % pozornosti venuje signálom vášho tela. Prejdime si zopár drobností, ktoré spolu tvoria prvý dojem.
Zamýšľali ste sa už niekedy nad tým, čo tvorí prvý dojem? Prečo sú nám niektorí ľudia napohľad sympatickí, vnímame ich ako inteligentných a iných naopak? Píše sa, pri rozhovore vníma váš náprotivok 20 % z toho, hovoríte, a 80 % pozornosti venuje signálom vášho tela. Prejdime si zopár drobností, ktoré spolu tvoria prvý dojem.
Pre mimický výraz máme k dispozícii 17 svalov na našej tvári. Prečo ich nevyužiť na úsmev? Usmievajúci pôsobia sympatickejšie, sebavedomejšie, dôveryhodnejšie. Nezáväzný úsmev je našou spoločenskou povinnosťou. Nikto v spoločnosti alebo vo firme totiž nie je povinný dívať sa na znechutené alebo odvrátené tváre. Našli ste si ráno na aute papuču? Roztrhal vám doma pes topánky alebo deti rozbili drahé pero? Nechajte si to pre seba a na otázku „Ako sa máte?“ odpovedajte podľa anglického zvyku „Veľmi dobre, ďakujem.“ Rovnako ani vy nemáte záujem, aby vás ostatní zavaľovali starosťami, s ktorými si musí poradiť každý.
Neverbálna komunikácia je téma, ktorej treba venovať viac pozornosti. Na úvod len niekoľko tipov. Zdvíhate obočie? Pozeráte sa dohora? Žmolíte si prsty? Viete, že je to prejavom neistoty? Držte sa pravidla, že od pliec hore sa dobre vychovaný človek na verejnosti nedotýka ničoho. Nežmolí si ucho, nechytá sa nosa, ani si neprehrabuje vlasy. Pred odchodom z si dokonale upravil účes. Maximálne sa dotkne rámu okuliarov, čo však pôsobí intelektuálne.
Ako gestikulovať? Tak, aby ste podporili význam vašich slov, ale odpustite si zbytočný efekt. Vyhýbajte sa nervóznym či agresívnym gestám. Malá rada – natrénujte si konverzáciu pred zrkadlom. Uvedomíte si, čo sa hodí a čomu sa radšej vyhnúť.
Udržujte zrakový kontakt. Signalizuje to záujem a pozornosť. Odvracanie pohľadu ukazuje plachosť a odmietavosť. Ak je vás viac, venujte svoj pohľad všetkým poslucháčom. Dívať sa však neznamená zízať! Doširoka otvorené oči a ústa nechajme deťom, zízajúci dospelý nie je zďaleka taký roztomilý. Pred zrkadlom ste sa už naučili body talk, a teraz small talk. Vezmite napríklad opäť Angličanov. Nesnažte sa byť za každú cenu originálny a duchaplne vtipní. Pokojne začnite o počasí. Ak ste boli predstavení spoločensky skúsenou osobou, tá o každom z vás nezabudla podať informáciu, kde pracujete alebo čomu sa práve venujete. Na to nadviažete a konverzujete. Hľadajte spoločné témy. Výpady v štýle „Dobrý deň, kedy si môžeme dohodnúť stretnutie?“ bez toho aby ten druhý tušil o koho ide, sa málokedy stretávajú s úspechom.
PRÍLIŠ BLÍZKO ALEBO PRÍLIŠ ĎALEKO
Štyri zóny odstupu:
-
Intímny odstup (0 – 40 cm)
V tomto odstupe komunikujem iba s ľuďmi, ktorí sú nám blízky – priatelia, partner, príbuzní.
-
Osobný odstup (40 cm – 1,5 m)
Pri tomto odstupe sa uskutočňujú rozhovory s kolegami, s klientmi, v kancelárií alebo pri stretnutiach na ulici či na konferenciách.
-
Spoločenský odstup (1,5 m – 4 m)
Tento odstup je pre neosobné stretnutia, napríklad, keď čakáte na recepcii. Kontakt existuje, ale bez zbytočného zdržiavania od práce.
-
Verejný odstup (4 m a viac)
V tejto vzdialenosti sa nachádzate, ak sa stretávate vo veľkej miestnosti, na porade tímu alebo na školení.
Hlavolam:
Ste na stretnutí s klientom a on sa vyhýba zrakovému kontaktu, odťahuje sa hornou časťou tela, používa obranné gestá kladie medzi vás rôzne predmety. Ako zareagujete? Naopak, čo urobíte ak je klient nesústredený, obzerá sa a hrá sa s vecami okolo?
Odpoveď:
Obranné gestá nemusia automaticky znamenať odmietnutie. Komfortná zóna je však pre každého iná. Dajte partnerovi v rozhovore viac priestoru, odtiahnite sa alebo nenápadne odsuňte. Naopak, ak máte pocit, že je partner v rozhovore rozptýlený, prisadnite si bližšie, upriamte jeho pozornosť na seba. Nikdy by ste však nemali prekročiť intímnych 40cm.