Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Interview s riaditeľom roka

04.05.2011

Tomáš Škvarenina sa podnikaniu v oblasti finančných služieb venuje deväť rokov. V spoločnosti Partners Group SK riadi na pozícii Managing Director rozsiahly tím. Uplynulý rok bol preňho viac než úspešný, vyhral kategóriu Riaditeľ roka 2010 v prestížnej súťaži Partners Awards.

Tomáš Škvarenina sa podnikaniu v oblasti finančných služieb venuje deväť rokov. V spoločnosti Partners Group SK riadi na pozícii Managing Director rozsiahly tím. Uplynulý rok bol preňho viac než úspešný, vyhral kategóriu Riaditeľ roka 2010 v prestížnej súťaži Partners Awards.

Ako sa stane človek najlepším riaditeľom roka?

Myslím, že mnohým to bude znieť povedome – nehľadať skratky, pracovať systematicky, vyhnúť sa veľkým výkyvom. A, samozrejme, maximálna koncentrácia na podporu rastu osobností v tíme.


Aké najvýznamnejšie výzvy ste pocítili v uplynulom roku?

Pravdepodobne najnáročnejšou úlohou bolo zabezpečiť plynulý návrat z čínskeho pôsobenia späť na Slovensko. Následnou výzvou bola konsolidácia vzdelávania do podoby, ktorá by čo najviac podporila nábor nových kolegov a kompetenčný posun existujúceho tímu.


Rozbiehali ste sprostredkovateľský biznis v Číne. Aké sú hlavné rozdiely v tejto oblasti na Slovensku a v Ázii?

Čínsky trh je na úrovni toho nášho tak desať-dvanásť rokov dozadu. Klienti sú veľmi konzervatívni a opatrní, štátne garancie sú pre nich veľmi dôležité. Naproti tomu je popredu z pohľadu ochrany spotrebiteľa, ktorá je niekedy až prehnaná. Napríklad investičné životné poistenie môže človek ponúknuť klientom až po roku praxe s kapitálovým. Taktiež štátne skúšky sú dosť náročné, iba na oblasť poistenia je potrebné absolvovať preukázateľne 280 hodín teoretickej prípravy a školení a až následne môže človek naštudovať niekoľko desiatok strán brožúr vydaných štátom, z ktorých potom ide absolvovať testy.


Vaše ocenenie za uplynulý rok hovorí o úspechu vášho návratu samo osebe. Čím sa riadite pri plánovaní svojich aktivít a stanovovaní cieľov?

Aby čo najviac korešpondovali s princípmi SMART (Specific – špecifický, Measurable – merateľný, Attainable – dosiahnuteľný, Relevant – relevantný, Time-bound – časovo ohraničený, pozn. red.). Som tiež zástanca myšlienky, že prevencia je lepšia ako represia. Radšej viac času rozmýšľam a až potom si veci naplánujem a vykonám. Takto sa mi viac darí dostať tie dôležité veci na popredné miesta v zozname aktivít, ktoré treba vykonať. Musím však priznať, že je ľahšie o týchto veciach rozprávať, ako ich vykonávať. V praxi vidím rezervy, na ktorých ešte sám musím popracovať. (smiech)


Čo vnímate ako najdôležitejšie pre efektívne riadenie úspešného tímu?

Musíte mať neustály prehľad o tom, čo sa v tíme deje. Ktorý kolega na čom pracuje, s čím sa „borí“. Veľkou chybou je spôsob myslenia typu: „... on je už samostatný, on si s tým už poradí sám, on ma nepotrebuje...“. Keby tomu tak bolo, už je Partnerom alebo má na túto pozíciu aspoň výrazne našliapnuté. Je mylné domnievať sa, že povýšenie na pozíciu manažér znamená, že človek už všetko vie a poradí si. Tam dochádza k veľkým časovým stratám a znižovaniu efektivity predchádzajúcej práce.


Podľa čoho si vyberáte spolupracovníkov?

Rád pracujem s inteligentnými ľuďmi, ktorí rýchlo chápu. No a potom je tu otázka charakteru. Do hlavy človek tomu druhému nikdy nevidí, ale väčšinou sa ľudia nevedia pretvarovať dlhšie ako pár mesiacov. A potom zistím, na čom som. Je to pre mňa veľmi dôležité práve v súvislosti s prvou požiadavkou, inteligenciou. Tá totiž môže byť veľmi nebezpečná, ak nie je v poriadku charakter.


Ako by ste predstavili profesiu finančného sprostredkovateľa niekomu nezainteresovanému?

Finančný trh je o tom, kto komu dlhuje peniaze, na koľko percent a na ako dlho. Väčšinou je na jednej strane finančná inštitúcia a na tej druhej klient, fyzická alebo právnická osoba. Úlohou finančného sprostredkovateľa je zabezpečiť, aby to všetko prebehlo čo najvýhodnejšie práve pre jeho klienta.


Posunulo sa vnímanie sprostredkovateľskej brandže v porovnaní s vašimi začiatkami?

Obrovsky, až sa mi samému nechce veriť. Myslím, že je to dosť zásluha dôchodkovej reformy a väčšina ľudí sa už stretla s tým, že existuje profesia finančného poradcu, sprostredkovateľa. Tá im spolu s rastom počtu finančných inštitúcií a ich produktov dáva čoraz väčší a väčší zmysel. Posledné obdobie som však začal pôsobiť v regióne Rimavskej Soboty a pristihol som sa pri tom, ako reagujem na námietky, ktoré som už dlhšie v Bratislave nepočul a nemusel riešiť.


Je na Slovensku ešte potenciál na inovácie v tomto odvetví?

Určite, špeciálne krajiny ako UK a USA sú toho príkladom. Taktiež Singapur a Hongkong sú krajiny, kde sú badateľné rozdiely v kvalite produktov aj legislatívy a poradcov. Taktiež štát má v rukách možnosti, ako urobiť tento trh lukratívnejším pre všetky strany, napríklad možnosťou odpočítať si splátky hypotéky od základu dane a legislatívnymi úpravami, ktoré by umožnili vstup nových produktov na náš trh. Celkovo preskupenie obchodu z pobočiek bánk a ich interných predajných sietí na poradenské spoločnosti prináša so sebou mnohé možnosti inovácie.


V čom vidíte budúcnosť finančných služieb?

Som presvedčený, že na dlhodobý úspech v tejto oblasti bude nevyhnutný focus na tri veci – profesionalita služieb vrátane servisu, neustále vzdelávanie ľudí pracujúcich v tejto oblasti a schopnosť aj ochota neustále sa vedieť flexibilne prispôsobiť podmienkam na trhu a príležitostiam, ktoré sa budú spolu so zmenou týchto podmienok otvárať.