Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Snažím sa vytvárať prostredie, v ktorom si ľudia splnia svoje sny

27.07.2016

Na konferencii organizovanej pri príležitosti deviateho výročia spoločnosti bol slávnostne povýšený na pozíciu Senior Director. Ako sám hovorí, vníma to ako veľký záväzok a zodpovednosť voči ľuďom vo svojom tíme. Zároveň je presvedčený o tom, že podmienkou jeho ďalšieho kariérneho postupu bude výchova nových lídrov. Mário Rybár.

Na konferencii organizovanej pri príležitosti deviateho výročia spoločnosti bol slávnostne povýšený na pozíciu Senior Director. Ako sám hovorí, vníma to ako veľký záväzok a zodpovednosť voči ľuďom vo svojom tíme. Zároveň je presvedčený o tom, že podmienkou jeho ďalšieho kariérneho postupu bude výchova nových lídrov.  Mário Rybár.

Ako ste sa dostali k finančným službám?

Úplné prvopočiatky boli v tom, že ma oslovil jeden známy s tým, že keďže študujem ekonómiu, budem mu vedieť poradiť ohľadom jednej pôžičky. Je však rozdiel študovať ekonómiu a pracovať vo financiách, preto som sa následne obrátil na jediného človeka, o ktorom som vedel, že pôsobí v tejto oblasti. Tým človekom bol Ján Müller. Práve na stretnutí s ním prišlo k prvému zoznámeniu s finančnými službami.

Máte pocit, že v súčasnosti to majú nováčikovia jednoduchšie?

Majú to iné. Tvrdím, že finančný biznis je v porovnaní so stavom spred desiatich rokov zásadne odlišný. V tých časoch sme snívali o tom, aké by to bolo mať všetky údaje klienta, vrátane jeho kompletnej finančnej analýzy, k dispozícii kedykoľvek a kdekoľvek online. Dnes je to štandardom. Takisto sme v tom čase tvorili systémy vzdelávania, neustále skúšali nové veci, pričom dnes to už všetko funguje a prináša výsledky. Na jednej strane je fajn, že nováčikovia majú dnes dostupné všetky nástroje, na druhej strane sa miestami akoby trochu vytrácal podnikateľských duch. Preto je dôležité hľadať rovnováhu vo využívaní týchto nástrojov a vložiť do toho kus seba, aby to bolo autentické a aby človek nebol príliš zviazaný metodikou.

Čo považujete na začiatku kariéry spolupracovníka za dôležitejšie? Stavať na práci s klientom alebo na budovaní tímu?

Obe veci sú dôležité. Naším produktom sú finančné služby a na to, aby som dokázal v tejto oblasti podnikať, musím dokonale poznať produkt, ktorý klientom predstavujem. Čiže vysoko kvalitný klientsky servis je základom. Zároveň som však presvedčený o tom, že ak nováčik začne budovať tím hneď od začiatku, tak už len vďaka spolupráci s čo i len jedným ďalším spolupracovníkom sa stane lepším obchodníkom. Najlepší spôsob učenia sa totiž tkvie v učení niekoho iného. Úplne inak to človek vníma, ak je služba vysvetľovaná jemu, ako keď je jeho úlohou posunúť to ďalej. Celkovo si myslím, že práca s klientmi a rozvoj tímu sú spojené nádoby a jedna bez druhej nebudú fungovať. Len čo budujem tím, tak som lepší v obchode, a len čo som lepší v obchode, tak oveľa lepšie vnímam zmysel a pridanú hodnotu služby, oveľa viac tomu verím, a tak zákonite efektívnejšie predstavujem podnikateľskú príležitosť novým spolupracovníkom.

Ak by ste sa teraz mohli vrátiť v čase a urobiť niečo inak, čo by to bolo?

Skutočne neviem. Pamätám si však, že som bol veľmi nahnevaný, keď som nevyhral účasť na ceste v Mexiku. Bola to súťaž, ktorá trvala 8 mesiacov, pričom počas 7 z nich som sa držal v nominácii a potom som z nej vlastnou vinou vypadol. Vtedy som si povedal, že sa to už nikdy nesmie zopakovať, a od Jamajky v roku 2009 som už nechýbal ani na jednej firemnej ceste.

Skúsme na to ísť inak. Ako ste sa za ten čas zmenili ako človek?

Myslím, že som sa veľmi zmenil vo vedení. To je asi najzásadnejšia premena, ktorou som prešiel. V minulosti som bol mimoriadne prísny a orientovaný tvrdo na výsledok s tým, že nepoznám žiadne problémy a prekážky. Síce som stále extrémne orientovaný na výsledky, ale už s inou dávkou snahy o pochopenie druhej strany a s nastavením spolupráce na silné stránky a prednosti spolupracovníkov. Keďže mám vysoké nároky sám na seba, automaticky ich mám aj vo vzťahu k svojmu tímu. Vždy hovorím, že mám tri kritériá výberu nových spolupracovníkov. Prvým je, že to človeka musí baviť. Nikto totiž ešte nezbohatol robením niečoho, čo ho nebaví a nenapĺňa. Po druhé, chcem, aby to bol tímový hráč. A po tretie, on sám musí chcieť. Základom je mať postoj, v rámci ktorého nejdem do kancelárie s tým, že musím, ale naopak, idem tam, pretože ma to baví a neviem sa dočkať ďalšieho dňa. Pretože sa chcem zlepšiť, posunúť sa ďalej a naučiť sa niečo nové.

Ste na začiatku spolupráce schopný vopred identifikovať spolupracovníka, ktorý bude úspešný?

Viem identifikovať, že v niekom je potenciál, ale počas kariéry vstupuje do života človeka extrémne veľa faktorov, ktoré vopred nemožno predpovedať, a takisto nie je možné predpovedať, ako na ne bude spolupracovník reagovať. To, či je niekto ambiciózny, komunikačne zdatný a má chuť učiť sa, viete identifikovať už pri prvom rozhovore. Ale odhadnúť úspech? Neviem, či to je vôbec možné. Aspoň ja som na to doposiaľ neprišiel. Naproti tomu, pomerne rýchlo sa dá identifikovať človek, ktorý nie je vhodný na tento typ spolupráce. Ak vo všetkom vidí prekážku, má negatívny postoj k životu a odmieta vystúpiť z uniformity a zo zóny komfortu. U nového spolupracovníka skrátka potrebujem vidieť predovšetkým vášeň a pozitívnu energiu.

Dokázali by ste vybrať jednu vlastnosť či povahovú črtu, vďaka ktorej ste v tomto biznise úspešný vy?

Vždy som bol veľmi súťaživý. V minulosti dokonca až tak, že mi príliš nezáležalo na tom, akým spôsobom dopadne druhá strana. Dnes túžim po víťazstve, ale tak, aby to bolo obojstranné víťazstvo. Takisto som mimoriadne ambiciózny. Niekedy to zrejme až nie je zdravé. (Smiech.)

Čo si myslíte, že si na vás ľudia najviac vážia?

To by bola asi skôr otázka na nich, ale myslím, že cítia, že mi na nich záleží. Že pre mňa nie sú len číslo v štruktúre, ale že mi na nich záleží v prvom rade ako na ľuďoch. Toto je vec, ktorú by som chcel, aby zo mňa vnímali.

Čo vás najviac motivuje pri práci?

To, ako sa moji ľudia menia a napredujú. Ako sa z neskúseného človeka v priebehu roka stane niekto úplne iný. Nielen v rámci obchodných zručností, ale aj z pohľadu komunikácie, obliekania a celkového vystupovania. Toto ma nikdy neprestane fascinovať.

Ako, naopak, vy motivujete ľudí vo svojom tíme?

Každý z nás je v niečom dobrý a mojou úlohou je to v človeku nájsť a rozvíjať. Nemrhať drahocenným časom na niečo, v čom sú najväčšie nedostatky. Úspech totiž vždy prichádza cez silné stránky. Nevravím, že odstraňovanie slabých stránok je zbytočné, ale oveľa viac je možné dosiahnuť dôsledným a dlhodobým rozvíjaním tých silných. Toto sa snažím aplikovať aj na ľudí v tíme. Najmä pri práci s nováčikmi je absolútne kľúčové venovať sa budovaniu ich sebavedomia. Súvisí to so spomínanými silnými stránkami. Ak je človek v niečom dobrý a odrazu to niekto iný ocení a vyjadrí mu uznanie, som si istý, že sa mu bude fungovať oveľa jednoduchšie a taktiež bude dosahovať lepšie výsledky. Preto vo vzťahu k spolupracovníkom v tíme by jednou z úloh každého lídra malo byť budovanie ich sebavedomia. Zároveň som zástancom toho, že je lepšie robiť chyby ako nerobiť vôbec nič. Dokonca by som povedal, že vyzývam na robenie chýb. Nie tých istých, ale stále nových. Ľuďom v tíme zdôrazňujem, nech sa neboja robiť chyby preto, že budú potrestaní. Ja ich naopak pochválim a chcem, aby sa zo svojich chýb poučili. Súčasťou každej mojej porady sú tri otázky. Čo nové ste sa naučili? Z akých chýb ste sa poučili? Na čom ste minulý týždeň pracovali? Chcem, aby každý týždeň prichádzali s odpoveďami, pretože si myslím, že pokiaľ neurobili žiadnu chybu, tak buď robili málo, alebo príliš hrali na istotu. Vždy totiž existuje priestor robiť niečo nové a zlepšovať sa.

Máte aj voči sebe takúto reflexiu?

Určite áno. Každú nedeľu mám chvíľu sám pre seba, keď premýšľam nad tým, ako dopadol uplynulý týždeň, čo sa podarilo a čo nie, a čo sú kľúčové veci na najbližšie obdobie. Tá konfrontácia tam teda jednoznačne je. Človek sa k tomu pritom môže postaviť rôzne. Ak sa veci nepodaria, môžete sa označiť za babráka a ľutovať sa. Alebo môžete hľadať príčiny neúspechu a zabezpečiť, aby vás vaše chyby posunuli ďalej.

Čo považujete za najdôležitejšiu vec, ktorú ste sa počas pôsobenia vo finančných službách naučili?

Schopnosť pracovať s ľuďmi, budovať vzťahy a predovšetkým, vytvárať prostredie dôvery. Som presvedčený o tom, že pokiaľ na všetkých úrovniach funguje dôvera, tak spolupráca je oveľa jednoduchšia. Ak niekomu dôverujem, nepotrebujem, aby mi zdôvodňoval svoje rozhodnutia. Ak je človek schopný vytvárať takéto vzťahy, neexistuje, aby sa mu nedarilo. Myslím, že to platí pre akúkoľvek oblasť podnikania.

Na júnovej konferencii ste boli povýšený na pozíciu Senior Director. Aký je to pocit, patriť medzi tých najlepších v PARTNERS GROUP SK?

Pocit je to skutočne fantastický. Toto kariérne povýšenie je pre mňa potvrdením toho, že som na správnej ceste. Na druhej strane pociťujem obrovský záväzok a zodpovednosť voči ľuďom, ktorí sú, alebo ešte len budú vo firme. Mojou úlohou je vytvárať pre nich prostredie, v ktorom im bude umožnené napĺňať svoje sny.

Z Executive Managera na pozíciu Senior Directora ste sa vypracovali za 8 rokov. Išlo to podľa plánu?

Podľa mňa to trvalo príšerne dlho. (Smiech.) Som však presvedčený o tom, že všetko, čo sa deje, sa tak má diať, a ak mi to trvalo dlhšie, bolo to preto, že som sa mal na tejto ceste čosi naučiť, pochopiť určité veci a v konečnom dôsledku si z toho celého niečo zobrať. Teraz bude dôležité, do akej miery budem schopný všetky svoje znalosti a skúsenosti posunúť a odovzdať ďalej. Aby generácie po mne boli „rýchlejšie“.

V pláne kariéry je pred vami už iba jedna pozícia...

Je tam ešte Partner, takže to je, pochopiteľne, najbližšia méta. Partnerom spoločnosti sa však môžem stať iba vtedy, ak budú v mojom tíme vznikať ďalší lídri. Práve to je pre mňa najväčšia výzva na najbližšie obdobie. Pomôcť spolupracovníkom v štruktúre k tomu, aby postupom času aj oni smerovali k manažérskym a riaditeľským pozíciám. Avšak nielen v rámci kariérnej pozície, ale predovšetkým ich zmýšľaním, kompetenciou a prístupom. Keď začínam pripravovať nových spolupracovníkov na Trainee akadémii, prízvukujem im, že nepotrebujem, aby poznali odpovede na všetky otázky. Chcem, aby otázkam rozumeli, aby nefungovali s prístupom mechanického naučenia sa odpovedí. Toto isté ak prenesieme do plánu kariéry, tak pri kariérnom postupe spolupracovníkov je dôležité, aby na vyšších pozíciách neboli iba vďaka tomu, že získali potrebné personálne body. Dosiahnutie kariérnej pozície musí byť podložené dostatočnými kompetenciami a schopnosťami plniť všetko to, čo daná pozícia vyžaduje. Ak teda hovoríme o mojej osobnej ambícii, je to dosiahnutie pozície Partner prostredníctvom toho, že počas tejto cesty vyrastú noví manažéri a noví riaditelia.

Keď hovoríme o budúcnosti, kam sa podľa vás v najbližších rokoch posunú finančné služby?

Osobne som veľkým zástancom digitalizácie, preto dúfam, že bude pokračovať. Taktiež verím, že ako spoločnosť budeme rásť dostatočne rýchlo na to, aby sa ľuďom v reálnom čase zvyšovala miera finančnej gramotnosti, vďaka ktorej sa vyhnú nesprávnym finančným rozhodnutiam. Som si istý, že aktuálny stav okolo dôchodkov a neustále sa zvyšujúcej zadlženosti Slovákov bude postupom času čoraz viac zvyšovať dopyt po finančných službách. Verím, že budeme naďalej budovať dôveru klientov v službu, ktorú ponúkame, a klienti budú vedieť, že pokiaľ sa na nás obrátia, poradíme im tak, ako by sme poradili sami sebe. Predovšetkým verím tomu, že budeme naďalej zohrávať kľúčovú úlohu vo zvyšovaní finančnej gramotnosti obyvateľstva a pre čoraz viac ľudí budeme práve my v PARTNERS GROUP SK voľbou číslo jeden.

Viete si predstaviť, že si raz poviete „stačilo“ a skončíte s podnikaním vo finančných službách?

Asi by som sa príšerne nudil. Aj keď sú niekedy chvíle, keď si po dvoch mesiacoch bez voľného víkendu poviem, že najbližší víkend si spravím voľno, no v nedeľu poobede už opäť premýšľam a plánujem. Reálne by som vydržal možno pár týždňov, ale jednoznačne by mi chýbala hlavne možnosť dosahovať nové méty.

Mnohých pri prekonávaní výziev inšpirujú ľudia v ich okolí či známe osobnosti. Čo alebo kto je pre vás najväčším zdrojom inšpirácie?

Obdivujem ľudí, ktorí „o hlavu“ prevyšujú ostatných, a nezáleží na tom, o akej oblasti hovoríme. Fascinuje ma, ak niekto dokáže povýšiť to, čo robí, na umenie a je schopný dosahovať výsledky, ktoré ostatným nedávajú šancu na úspech. Dostať sa na úroveň, keď byť druhý je obrovským úspechom, pretože o prvé miesto sa v zásade nesúťaží. Takíto ľudia mi mimoriadne imponujú, pričom ma inšpiruje odvaha, disciplína či ochota drieť, ktorá je s ich výnimočnými úspechmi spojená.

Pri stretnutí s klientmi či potenciálnymi spolupracovníkmi sa určite často stretávate s otázkou, prečo spolupracovať práve s PARTNERS GROUP SK. Vaša odpoveď?

Konečne jednoduchá otázka. (Smiech.) Prvá vec, ktorú vnímam, je prostredie, teda výber ľudí a ich následné vzdelávanie. Myslím, že v tejto oblasti nemáme konkurenciu. Druhá dôležitá vec je, že naša finančná služba je skutočne proklientska, a to nielen na verbálnej úrovni. Počas deviatich rokov sme podnikli reálne kroky, ktorými sme preukázali, že u nás je vždy na prvom mieste klient. Tretia vec, ktorú musím spomenúť, je, že sme mali odvahu ísť do konfrontácie s trhom formou nezávislého prieskumu spokojnosti klientov s našou službou. Takéhoto kroku je schopná iba spoločnosť, ktorá si plne stojí za svojou službou a ktorá si je vedomá špičkovej kvality, ktorú ponúka.