Špecifiká biznis etikety
18.10.2012S etiketou ako so základnými pravidlami slušného správania prichádzame do styku odmalička. Niečo nám vštepia rodičia, pokračujú učitelia v škole a následne sa zoznamujeme s pravidlami správania v práci a v obchode. Biznis etiketa síce vychádza z tej spoločenskej, avšak má niektoré svoje špecifiká. Ich ovládanie z vás urobí majstra vytvárania a udržovania dobrých obchodných vzťahov.
S etiketou ako so základnými pravidlami slušného správania prichádzame do styku odmalička. Niečo nám vštepia rodičia, pokračujú učitelia v škole a následne sa zoznamujeme s pravidlami správania v práci a v obchode. Biznis etiketa síce vychádza z tej spoločenskej, avšak má niektoré svoje špecifiká. Ich ovládanie z vás urobí majstra vytvárania a udržovania dobrých obchodných vzťahov.
Dáma-nedáma
Učili vás, že dáma má prednosť? Nuž, v obchode nie tak celkom. Biznis etiketa je totiž bezpohlavná a výhody či prednosti podľa nej majú vždy v prvom rade služobne vyššie postavení, čo môže v praxi viesť k situácii, že pán má prednosť pred dámou. Nie preto, že by chcela biznis etiketa ženy znevýhodniť. Naopak, dáva ich na rovnakú úroveň ako ich mužských kolegov a jednotlivé výhody im prislúchajú podľa ich postavenia v kariérnej hierarchii.
Neznamená to automaticky, že musíte vyradiť z hry kolegyňu lakťom, ak sa náhodou stretnete vo dverách. Sú však špecifické situácie, keď si najmä dámy musia dávať pozor a uvedomiť si, že výhody, ktoré im prirodzene vyplývajú zo spoločenskej etikety, im biznis etiketa nutne nepriznáva. Príkladom môže byť situácia, keď do zasadacej miestnosti počas rokovania vojde šéf firmy. Ak by išlo o spoločenskú udalosť, páni by sa postavili a privítali sa s ním postojačky, prítomné dámy by mohli ostať sedieť a zvítať sa tak. V obchode však nie, povstať musia pri príchode nadriadeného všetci rovnako. Podobne pri podaní ruky či navrhovaní tykania. Tieto úkony iniciuje zvyčajne spoločensky vyššie postavený, čo je v spoločnosti nesporne dáma, avšak v biznise je to úlohou kariérne vyššie zaradeného.
Kto je kto
Vždy, skutočne vždy sa na stretnutie pripravte a zistite si, kto tam bude. Pod kto sa myslí, ako sa kľúčový človek volá, aký je jeho titul, názov pracovnej funkcie, kompetencie a prípadne predchádzajúce skúsenosti. Ak sa generálneho riaditeľa opýtate, čo vlastne vo firme robí, skončili ste skôr, ako ste začali. Rovnako, ak nie ešte významnejšie, to platí aj pre styk s klientmi. Zistite si čo najviac informácií vopred a zapamätajte si mená, aj keby ste sa ich mali namemorovať. Oslovenie menom pôsobí omnoho dôveryhodnejšie.
Pravidlo rozhovoru vo výťahu
Viete vysvetliť, čomu sa venujete, piatimi vetami? Že nie? Tak sa to naučte. Pre odpoveď na túto otázku totiž platí pravidlo rozhovoru vo výťahu, čo znamená, že musíte vedieť vysvetliť poslanie a aktivity firmy v čase, v akom vás výťah vyvezie približne 5 poschodí. Tí najväčší majstri zvládnu vysvetliť svoje poslanie jednou vetou a upútať pozornosť tak, že človek, čo vo výťahu pokračuje na vyššie poschodie, uvažuje o tom, čo ste mu povedali, aj potom, ako ste vy dávno vystúpili. Pripravte si formulku, heslo alebo motto spoločnosti (v marketingu označované aj ako oficiálny claim) a odprezentujte sa tak, že za pár minút vzbudíte záujem dozvedieť sa viac. Schválne, koľkokrát si od vás po takomto rozhovore vo výťahu niekto vypýtal vizitku?
Sledujte tvár, nie obrazovku
Mobily, smartfóny, iPady – naše dáta sú stále s nami. Neznamená to však, že sa im musíme neustále venovať. Etiketa používania mobilných komunikačných zariadení ešte len vzniká, pravidlo je však jednoduché. Ak sa s vami niekto rozpráva, nepíšte e-mail. Ak máte stretnutie, stíšte si zvuk na mobile. Ak sa veziete vo výťahu, neťukajte do iPadu. Pripravíte sa predsa o možnosť očariť ľudí, ktorí sa vo výťahu vezú s vami. Hoci sa nám to pomaly ani nezdá, svet je stále okolo nás a nie v našich mobilných komunikátoroch.
Pri jedle sa nerozpráva
Ďalšie z pravidiel, ktorými nás zásobovali staré mamy. Zrejme preto, aby si od nášho detského džavotania aspoň na chvíľu oddýchli. V skutočnosti však zrejme mysleli, že s plnými ústami sa nerozpráva, čo je bez diskusie. Pri jedle však rozprávať treba, v biznise to platí dvojnásobne. Je to jedinečná príležitosť prebrať dôležité fakty v poloformálnej atmosfére. Tu však platia tiež pravidlá. Kto stretnutie inicioval, vyberá reštauráciu a tiež platí účet. Je dobré sa hneď pri príchode dohodnúť, koľko má kto času. Predídete tak tomu, že vám hosť utečie na iné stretnutie ešte skôr, ako ste s ním dohodli dôležitý obchod. Ten sa však nerozoberá pri samotnom jedle. Máte dve možnosti. Preberiete s obchodnými partnermi tie najdôležitejšie body vašej agendy ešte pred jedlom – vtedy upozorníte čašníka, že predtým, ako si objednáte, potrebujete istý čas. Potom vás už čakajú len príjemné veci. Ak si potrebujete najskôr nenápadne presondovať niektoré skutočnosti či vytvoriť si lepší vzťah alebo rokovaciu pozíciu, zvoľte druhú alternatívu. Počas jedla preberajte všeobecné témy, diskutujte o spoločnej práci a projektoch. S vážnymi témami zaútočte až potom, ako vám čašník naservíruje kávu.