Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Výnimočných od dobrých odlišuje postoj

18.04.2013

Dosiahnuť na najvyššiu pozíciu kariérneho rebríčka spoločnosti PARTNERS GROUP SK sa mu podarilo po 14 rokoch. Počas svojej úspešnej kariéry vychoval mnoho úspešných spolupracovníkov, manažérov i riaditeľov. Menovať mestá, v ktorých pôsobí, by bolo nadlho. Jeho štruktúry pôsobia v súčasnosti v pobočkách po celom Slovensku. Novým Partnerom spoločnosti PARTNERS GROUP SK sa od 1. 1. 2013 stal MARCEL KOHÚT.

Dosiahnuť na najvyššiu pozíciu kariérneho rebríčka spoločnosti PARTNERS GROUP SK sa mu podarilo po 14 rokoch. Počas svojej úspešnej kariéry vychoval mnoho úspešných spolupracovníkov, manažérov i riaditeľov. Menovať mestá, v ktorých pôsobí, by bolo nadlho. Jeho štruktúry pôsobia v súčasnosti v pobočkách po celom Slovensku. Novým Partnerom spoločnosti PARTNERS GROUP SK sa od 1. 1. 2013 stal MARCEL KOHÚT.

Približne pred dvomi rokmi ste boli povýšený na pozíciu Senior Director a v rozhovore pri tejto príležitosti ste spomenuli, že medzi úspechom a neúspechom je veľmi tenká hranica a o jej prekročení rozhodujú detaily. Aké to boli detaily vo vašom prípade?

Tých detailov bolo veľmi veľa, a sú to práve ony, ktoré v konečnom dôsledku odlišujú úspešných od neúspešných. V úvode som bol zaujatý ponukou podnikať vo finančných službách. Rozhodol som sa absolvovať vzdelávanie, hoci to bolo na úkor športu, ktorý bol mojím najväčším koníčkom. Pochopil som však, akú príležitosť som dostal, a začal som na sebe a svojej kariére intenzívne pracovať. Začať podnikať bez vstupného kapitálu, rizika úveru a možnosť veľa sa naučiť – to bola šanca, akú človek dostane raz za život.

Neskôr som sa musel, ako to už zvyčajne býva, preniesť cez reakcie známych, ktorí ma v úvode častovali posmeškami. Až neskôr som pochopil, že tým zakrývajú svoj neúspech a je akousi prirodzenou vlastnosťou ľudí snažiť sa stiahnuť späť kohokoľvek, kto sa vymyká z radu. Je to normálne a treba si uvedomiť, že aj neúspech je neoddeliteľnou súčasťou úspechu. Tými ďalšími pomyselnými ingredienciami úspechu boli v mojom prípade zodpovednosť, dôslednosť, trpezlivosť, nadpriemerné aktivity a postoj, ktorý som si vytvoril a osvojil.

V PARTNERS GROUP SK pôsobíte od jej vzniku. Prichádza vaše povýšenie na pozíciu Partner skôr alebo neskôr, než ste pôvodne plánovali?

Skôr určite nie, to by som klamal. (Úsmev.) Ja som odmalička športoval a vždy som chcel pri akejkoľvek hre vyhrávať. A to mi ostalo dodnes. Toto je tiež hra, v ktorej sú zabezpečené prvky súťaživosti. A keďže som často nespokojný, tak musím konštatovať, že plán bol naplnený neskôr. Avšak radšej neskôr ako nikdy. (Úsmev.) Na druhej strane som však nesmierne vďačný svojim spolupracovníkom, že sa nám to spoločne podarilo dosiahnuť.

Máte aj ďalšie kariérne méty, alebo ste už dosiahli všetko, čo ste chceli?

Pozícia Partner je síce tou najvyššou v Pláne kariéry spoločnosti PARTNERS GROUP SK, no pre mňa to neznamená koniec s plánovaním a dávaním si cieľov. Ďalšie méty spájam s kariérnym napredovaním svojich spolupracovníkov. Cítim obrovskú zodpovednosť a záväzok vrátiť im ich snahu a dôveru v podobe pomoci a podpory a naplnením ich kariérnych cieľov.

Aké budú vaše úlohy a ciele na novej pozícii?

Všetky ešte nepoznám, vedenie spoločnosti ma s nimi postupne oboznamuje. (Úsmev.) Ostanem určite pri vedení existujúcich obchodných tímov, príprave a vedení nových aj existujúcich manažérov. Absolvoval som uvedenie do pozície s Jánom Müllerom, Bohuslavom Benedekom a Jurajom Jurasom. A ako vyplynulo, a je to z charakteru samotnej pozície aj zrejmé, s novou pozíciou sa bude prirodzene spájať aj aktívne podieľanie sa na plnení strategických cieľov spoločnosti PARTNERS GROUP SK.

Vo svojom príhovore na konferencii Otvorenie roka ste spomínali, čo odlišuje dobré firmy od výnimočných. V čom vidíte vy rozdiel medzi dobrým a výnimočným?

V  postoji. To, čo odlišuje výnimočných od dobrých, je podľa mňa v prvom rade postoj. Treba si uvedomiť, že výnimočnosť je dlhodobý proces a o jeho naplnenie sa musíme pokúšať  neustále a na všetkých úrovniach riadenia. Je to snaha a ochota pracovať na inováciách, zlepšeniach, vzdelávaní a nových technológiách. Navyše, to všetko musí byť postavené na etických a morálnych základoch a musí byť zachovaný princíp dlhodobosti. Nech ide o akúkoľvek oblasť, akékoľvek odvetvie, pravidlom je, že lídri inovujú, ostatní imitujú. Výnimoční prijímajú rozhodnutia v kontexte svojich dlhodobých cieľov, dobré spoločnosti len reagujú na vzniknuté situácie.

Čo robíte vy, aby ste sa stali výnimočným?

Od tejto definície mám ešte veľmi ďaleko, zatiaľ sa o to len snažím. Pracujem na sebe čo najčastejším vystupovaním zo zóny komfortu, pretože len mimo nej človek napreduje, rastie, rozvíja sa. Snažím sa tým posúvať svoje, hranice, limity, obmedzenia, možnosti. Lámať predsudky, zlepšovať sa a rásť. Sú to práve malé osobné víťazstvá, ktoré vám dodávajú  sebavedomie a istotu, že možnosti sú oveľa väčšie. Spoločne so správnym postojom a s nadobudnutými skúsenosťami to pretavujem do ešte lepších výsledkov.

V súčasnosti sa veľa hovorí o kvalite vo finančných službách, no často ostáva len pri rétorike. Ako hodnotíte vy súčasnú situáciu na trhu finančných služieb?

Marketing okolo kvality je na trhu určite lepší než realita. Kreativite sa v tomto smere medze nekladú, a ako sa hovorí – papier znesie všetko. Avšak skutočnú v skúške, ktorú predstavuje prax na trhu a v kontakte s klientmi a so spolupracovníkmi, obstoja iba tí, za ktorých slovami sú aj konkrétne činy. Nie som naivný idealista, aby som tvrdil, že všade na trhu je to minimálne tak ako u nás. No som optimistický realista, a keď porovnám aktuálnu situáciu s minulosťou, určite došlo na trhu k istému zlepšeniu. Som však rád, že práve spoločnosť  PARTNERS GROUP SK kreuje trh a udáva trend aj v tejto oblasti. Ako jediní na trhu máme na našu kvalitu aj dôkaz. Dali sme si opätovne spracovať renomovanou spoločnosťou AC Nielsen nezávislý prieskum, ktorým neustále monitorujeme spokojnosť našich klientov a s výsledkami pracujeme tak, aby sme si udržali líderstvo v tejto oblasti.

V čom vidíte rozhodujúce momenty budúceho vývoja – kam sa budú musieť finančno-sprostredkovateľské spoločnosti uberať, ak budú chcieť na trhu uspieť?

Legislatívny vývoj je jasný a jeho línia je nakreslená naprieč Európou. Tou líniou je ochrana spotrebiteľa. Regulátor bude čoraz väčšími zásahmi prispievať k zvýšeniu ochrany. Vnímame to aj aktuálne. Osobne si myslím, že je to fajn. Hoci viete, ako je to v skutočnosti v praxi. Pre tých, ktorí majú v prvom rade na mysli kvalitu, je súvisiaca byrokracia akousi dodatočnou komplikáciou, no prijmú ju ako fakt a zapracujú ju do svojich procesov. Na druhej strane tí, čo to nemyslia seriózne, budú aj tak hľadať skratky alebo obchádzky. Preto som toho názoru, že legislatíva to vždy rieši len čiastočne. Ideálna je vnútorná regulácia trhu, stav, keď by sme k samoregulácii prispeli sami. Na úrovni majiteľov a manažmentov firiem pôsobiacich na trhu by sme boli schopní zaručiť kvalitu. To si vyžaduje vyznávať rovnaké hodnoty a byť ochotní do tejto oblasti mnohé investovať. Bolo by to pre nás ako odvetvie a trh lepšie a výhodnejšie. Som presvedčený, že trh sa bude čoraz viac uberať k profesionalite, vzdelávaniu a odbornej spôsobilosti.

Keď porovnáte svoje začiatky so súčasnými nováčikmi, majú to ľahšie alebo ťažšie?

Nerád by som misky prevážil na jednu či druhú stranu. Majú to iné, ťažko sa to porovnáva. Všetko je na úplne inej úrovni – služba, trh, ekonomika, kvalita, produkty, informovanosť. Vo všeobecnosti sú však podmienky v súčasnosti mimoriadne priaznivé. Nováčikovia nemusia veľa vymýšľať, čosi nové vytvárať. Máme existujúci vynikajúci systém vzdelávania, funkčné know-how a prepracovaný systém podpory. Zastrešujeme ich silnou značkou, skúsenosťami, podporujeme ich pri zapracovaní a popritom im poskytujeme systém benefitov. To považujem za základný predpoklad  a s potešením konštatujem, že tento predpoklad je splnený. Na druhej strane sa to však musí spojiť s ochotou nováčika a s jeho rozhodnutím byť úspešný – potom to začína byť veľmi zaujímavé. V súčasnosti majú nováčikovia i veľké množstvo vzorov v podobe úspešných ľudí pôsobiacich vo firme. Tí sú pripravení odovzdať svoje skúsenosti ďalej. Nováčik sa s nimi môže ľahko identifikovať, potvrdiť si správnosť nastúpenej cesty a najmä, má jedinečnú možnosť učiť sa od najlepších ľudí na trhu v našej oblasti.

Čo radíte svojim spolupracovníkom, ak sa vás pýtajú na recept na kariérny úspech?

Toto nie je odpoveď na jednu vetu. Veľa úspešných ľudí už doteraz sformulovalo množstvo odkazov na túto tému. Skúsim však vystihnúť podstatu podľa mňa. V prvom rade, musíte urobiť rozhodnutie, že úspešným chcete byť. Potom nastupujú sprievodné otázky – čo to pre mňa znamená, čo chcem úspechom dosiahnuť, realizovať? Na ne musíte nájsť odpoveď, no to sú tie príjemné otázky, to dokáže skoro každý. (Úsmev.) Následne sa však vynárajú ďalšie – čo som ochotný pre to urobiť, čo som ochotný investovať, obetovať... Viete, veľmi veľa ľudí je schopných, no len málo je ochotných. No a za ďalší krok považujem rozhodnúť sa pre úspech v oblasti, ktorá vás baví. Doteraz ešte nebol nikto úspešný, ak robil niečo nasilu, bez radosti, bez nadšenia, bez vášne. Vaša práca vás musí baviť. To považujem za základný predpoklad toho, aby človek mohol dlhodobo dosahovať úspech.

Bez čoho sa podľa vás neobíde dobrý líder?

Líder musí mať prirodzenú autoritu. Tá dáva jeho spolupracovníkom dôveru, na základe ktorej sú ochotní dať sa ním viesť a nasledujú ho. Autoritu líder získava a neustále potvrdzuje cez osobný príklad, a to nielen v pracovnej oblasti, ale i mimo nej. Ďalším predpokladom je podľa mňa vízia. To je plameň a vodidlo spoločne nastúpenej cesty. Líder prekonáva prekážky a posilňuje vieru jednotlivcov v tíme. Líderstvo je však predovšetkým o prístupe k ľuďom – líder musí mať schopnosť s ľuďmi vychádzať. Táto schopnosť je tmelom pri postupnom, dlhodobom úspechu a často je omnoho dôležitejšia, než si mnohí dokážu uvedomiť.

Čo vás osobne najviac motivuje a bez čoho by ste sa v biznise pokojne zaobišli?

Úrovní motivácie rozlišujem viac. Na úrovni trhu je to rozhodne pomôcť reformovať trh. Mám na mysli zo stránky kvality, profesionality a starostlivosti. Aby zväčšujúci sa počet spokojných klientov priniesol so sebou aj adekvátne spoločenské postavenie, aké profesionálnej službe prináleží. Na úrovni firmy ma motivuje prispieť k dosiahnutiu pozícií trhovej jednotky. Naším cieľom je dosiahnuť stav, pri ktorom sa v očiach verejnosti stanú uvedené hodnoty jednoznačným synonymom PARTNERS GROUP SK a spoločnosť sa stane prvou voľbou pre súčasných, a aj budúcich obchodných partnerov. Ďalšou úrovňou motivácie je oblasť štruktúr. Je pre mňa mimoriadne motivačné podieľať sa na výchove, rozvoji a kariérnom napredovaní úspešných podnikateľských lídrov. No a osobne, ako som už spomínal, som mimoriadne súťaživý typ. A tak ma motivujú nové výzvy, nové projekty a prekonávanie limitov, hraníc a rekordov.