Vytrvalosťou k dlhodobému rastu
03.04.2017Marcel Kohút, Partner, sa s nami podelil o svoj pohľad na vytrvalosť, ktorá podľa neho patrí k základným princípom a hodnotám spoločnosti PARTNERS GROUP SK. Za jej kľúčovú zložku pritom považuje predovšetkým silnú vnútornú motiváciu.
Marcel Kohút, Partner, sa s nami podelil o svoj pohľad na vytrvalosť, ktorá podľa neho patrí k základným princípom a hodnotám spoločnosti PARTNERS GROUP SK. Za jej kľúčovú zložku pritom považuje predovšetkým silnú vnútornú motiváciu.
Veľmi často hovoríme o tom, ako veľa toho majú spoločné podnikanie a šport. V samotnom športe hľadáme rôzne príklady a inšpirácie, použiteľné pre náš biznis. Keď som premýšľal nad tým, čo tieto dve odvetvia najviac spája, vyšlo mi, že ich spoločným menovateľom je súťaž. Tak ako šport, aj podnikanie je voľná súťaž, kde má každý rovnakú šancu a rovnakú príležitosť napredovať a využiť všetky svoje predpoklady a schopnosti na to, aby mohol dosiahnuť méty, ktoré si predsavzal.
Podnikanie je beh na dlhú trať
Mnohí z nás robia chybu v tom, že hodnotia seba, svojich ľudí a svoje podnikanie na základe krátkodobých kritérií. Viackrát som sa stretol s tým, že spolupracovník podmieňoval svoje zotrvanie v spoločnosti dosiahnutím určitej kariérnej pozície v konkrétnom časovom horizonte („Pokiaľ do konca roka nebudem Team Manager, končím“). Moja odpoveď na takéto zmýšľanie je: Nehovorte o tom, kedy budete Team Managerom, ale v akom stave štruktúry sa chcete tým manažérom stať. Nehovorte o dátume povýšenia na riaditeľa, ale o tom, v akom stave plánujete riaditeľstvo definovať v čase povýšenia.
Som presvedčený o tom, že keby sme sa dnes opýtali manažérov povýšených minulý rok, či by bolo zásadnou zmenou, ak by boli povýšení o pár mesiacov skôr/neskôr, ich odpoveď by bola negatívna. A som si istý, že ak by sme sa dnes opýtali riaditeľov, či by bol veľký rozdiel v tom, ak by dosiahli manažérsku pozíciu o rok skôr/neskôr, tak ich odpoveď by bola, že to nie je podstatné. Povýšenie by totiž nemalo byť cieľom. Ide len o akúsi prémiu a odmenu, ktorú človek získa pri ceste za úspechom.
Pred rokmi som vytvoril tzv. vzorec úspechu, ktorý som v priebehu rokov kreoval, vychádzajúc zo svojich skúseností a poznatkov. Ak by som dnes chcel vytvoriť podobný vzorec pre vytrvalosť, aké by boli jeho jednotlivé zložky?
Motivácia ako základ vytrvalosti
Kľúčovou zložkou vytrvalosti je motív. Osobne motiváciu rozdeľujem predovšetkým na vnútornú a vonkajšiu, pričom som presvedčený o tom, že druhá spomínaná nefunguje. A ak funguje, tak iba krátkodobo, dočasne a funguje iba u nováčika. V rámci manažmentu často využívame obrovské zdroje vonkajšej motivácie na ľudí, ktorým chýba vnútorná motivácia. V takomto prípade môžeme hovoriť o zbytočnom plytvaní cenných zdrojov.
Vnútorná motivácia je nevyhnutným predpokladom dlhodobého podnikateľského rastu. Práve táto motivácia bola pre mňa vždy tým hnacím motorom – všetky súčasti vonkajšej motivácie som vnímal iba ako určitú formu benefitu. Vnútorná motivácia sa však nedá naprogramovať ani naučiť. Každý jeden spolupracovník ju v sebe musí sám nájsť.
Definovanie správnych cieľov
Druhou zložkou vzorca vytrvalosti je cieľ. Zatiaľ čo spomínaná motivácia vychádza z nespokojnosti s aktuálnym stavom, cieľ predstavuje želaný stav, ktorý chceme dosiahnuť. V prípade, že sa nám to podarí, je veľmi dôležité, aby bol následne zadefinovaný nový želaný stav, iba tak sa môžeme posúvať neustále vpred.
Základom je mať vysoké ambície a správne motívy. Iba vtedy má človek šancu dosiahnuť niečo veľké. Len čo sú hlavným motívom povedzme peniaze, človek sa uspokojí na veľmi nízkej úrovni. Želaný stav sa mení na súčasný, ďalšie motívy absentujú a dochádza k stagnácii.
Všadeprítomná túžba
Vytrvalosť sa takisto nezaobíde bez túžby, vášne, nadšenia. Na konci minulého roka som so spolupracovníkmi veľmi intenzívne rozoberal ich motívy. Chcel som od nich, aby si spomenuli na to, prečo prišli do tohto biznisu, a aby tieto minulé motívy porovnali s tými, pre ktoré sú v biznise dnes. Keď sme tieto motívy spoločne porovnávali, zistili sme, že mnohé z tých, ktoré boli u spolupracovníka prítomné na začiatku, sa časom vytratili. Dôvodom je, že tieto motívy si ľudia medzičasom splnili, pričom aj v podnikaní platí, že keď niečo mám, už po tom viac netúžim.
Následne som od spolupracovníkov chcel, aby si spomenuli, čo cítili vtedy, keď začínali, a následne to porovnali so súčasnosťou. Výsledkom bolo, že entuziazmus, nadšenie a príjemné zimomriavky boli spojené skôr s motívmi z minulosti. Práve vášeň a zápal pre prácu je však dôležitým parametrom vzorca. Bez toho totiž nehovoríme o vytrvalosti, ale o zotrvačnosti.
Aktivity rozhodujú
Posledným parametrom vzorca sú aktivity. Platí, že bez samotných aktivít a bez nasadenia by vytrvalosť nedávala zmysel. Spomínal som, že vnútorná motivácia vychádza z nespokojnosti so súčasným stavom. Vytrvalosť je teda možné definovať ako nespokojnosť spojenú s činnosťou na jej odstránenie. Človek nemôže byť iba nespokojný, kritizovať a čakať, ale musí sám vyvinúť aktivity vedúce k zlepšeniu neželaného stavu.
Najvyššiu úroveň vytrvalosti získa človek, ktorý je vnútorne motivovaný. Avšak nie cieľom, ale samotnou cestou, na ktorú sa vydal. Osobne som bol vždy mimoriadne hrdý na to, čo ako spoločnosť robíme. Vždy som bol pyšný na to, že prinášame ekonomické hodnoty, že robíme klientov úspešnými, že podporujeme rast spolupracovníkov a pomáhame im v kariére. Ak máte správne motívy, je veľká pravdepodobnosť, že vaša vytrvalosť bude extrémna silná.