Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Zvládnutie nástrah robí majstra

09.01.2013

Riadiť sa pravidlami etikety nie je vždy jednoduché. Zvyčajne ich máme, aspoň teoreticky, v malíčku, a keď si nie sme istí, nakukneme do príručky. Prax nám však občas pripraví situácie, o ktorých sa v učebniciach nepíše. Práve preklenutie týchto situácií s noblesou ukáže, kto sa v etikete skutočne orientuje a kto na svojich obchodných kolegov či klientov zapôsobí ako prirodzene galantný. Nie je to však ľahké. Okrem znalostí pravidiel musíte uplatniť intuíciu, bystré oko a šarm.

Riadiť sa pravidlami etikety nie je vždy jednoduché. Zvyčajne ich máme, aspoň teoreticky, v malíčku, a keď si nie sme istí, nakukneme do príručky. Prax nám však občas pripraví situácie, o ktorých sa v učebniciach nepíše. Práve preklenutie týchto situácií s noblesou ukáže, kto sa v etikete skutočne orientuje a kto na svojich obchodných kolegov či klientov zapôsobí ako prirodzene galantný. Nie je to však ľahké. Okrem znalostí pravidiel musíte uplatniť intuíciu, bystré oko a šarm.

Ako preč z nudného rozhovoru

Zdvorilosť vyžaduje sedem až osem minút. Toľko by ste mali venovať osobe, ktorá vás oslovila na konferencii alebo na večierku. Po tejto lehote sa však môžete ospravedlniť, najmä, ak máte v pláne rozhovory s inými, pre vás výrazne zaujímavejšími osobami. Čo však robiť, ak sa vás niekto drží ako kliešť a vy si s ním nemáte čo povedať? Po zdvorilých pár minútach si vymyslite dobrý dôvod, prečo sa presúvate inam. Že sa odtiaľ už nehodláte vrátiť si nechajte pokojne pre seba. Koniec koncov, spoločenské aj obchodné akcie sú predsa na to, aby sa ľudia medzi sebou premiešali a konverzovali. Oznámte, že si idete vybaviť telefonický hovor alebo si vziať niečo z rautového stola. Následne zamierte presne tam, kam ste avízovali, a hneď si vyhliadnite niekoho, s kým sa cestou dáte do reči. Ak nechcete nechať napríklad mierne otravného kolegu samého, vyberte ľudí, s ktorými by mohol nájsť spoločnú reč. Zoznámte ich a potom sa nenápadne vytraťte. Jeho prítomnosť je následne ich problémom.

Kto z vás je tu šéf?

Mnohé z toho, čo nás učili doma, v biznis etikete neplatí. To vieme už dávno. Ak teda pristupujete ku skupinke obchodných partnerov, nemôžete automaticky pozdraviť ako prvé dámy. Etiketa biznisu diktuje, že pozdrav platí ako prvému najvyššie postavenému. Čo však robiť, ak sa s týmito ľuďmi ešte nepoznáte? Pristúpiť k nim a opýtať sa, kto z nich je najdôležitejší, by nemuselo byť šťastným riešením. Tu vám však pomôže pozorovací talent. Ak skupina vchádza do miestnosti, osoby zvyčajne vstupujú prirodzene v hierarchickom poradí. Ak stojí hlúčik ľudí vedľa seba, najvyššie postavený má obyčajne centrálne postavenie a ostatní sa natáčajú svojimi telami smerom k nemu. Sledujte neverbálnu komunikáciu, keď ku skupine pristúpite. Inštinktívne by mal najvyššie postavený mierne vystúpiť smerom dopredu a ostatní sa stiahnuť do úzadia. Ak ani jedno z týchto pravidiel nie je použiteľné, môžete pristúpiť k poslednému riešeniu, ktorým je otázka: „Koho môžem pozdraviť ako prvého?“ (Na spôsob amerického „Who is the chairman?“) Toto riešenie je však výrazne menej elegantné.

Ehm – neviem

Niečo nevedieť je úplne prirodzené. Prečo sa teda cítime tak hlúpo, keď to musíme vysloviť? Chceme predsa vyzerať inteligentne a pôsobiť kompetentným dojmom a slovo „neviem“ do tohto konceptu príliš nezapadá. Ak od vás nadriadený chce počuť odpoveď na otázku, na ktorú odpoveď nemáte, prípadne neviete klientovi presne vyčísliť to, na čo sa pýta, hrajte o čas. Situáciu zachránite prísľubom neskoršieho doplnenia požadovanej informácie. „Dovoľte mi zosumarizovať to a poslať vám to o hodinu e-mailom.“ Touto odpoveďou nič nepokazíte, hlavne sa uistite, že e-mail skutočne v danom termíne pošlete. Ak ste rečníkom na konferencii alebo vás oslovil povedzme novinár, túto alternatívu nemáte. Neexistuje žiadna druhá, opravná možnosť. V tomto prípade musíte staviť na vynaliezavosť a šikovne otočiť rozhovor tam, kam potrebujete: „Výborná otázka, no radšej by som sa venoval omnoho pálčivejšej téme, a to...“ Túto taktiku používajú napríklad americkí prezidenti. Ak to funguje u nich, zaberie to určite aj u vás.

Kto to bol?

Stalo sa vám už, že ste sa po desiatich minútach družného rozhovoru s niekým rozlúčili bez toho, aby ste mali najmenšie tušenie, o koho išlo? Stretávame tisícky ľudí, môže sa stať, že nám občas vypadne niekoho meno. V tomto prípade je prvou taktikou úsmev a pozorné ucho. Nechajte neznámeho rozprávať o sebe, pýtajte sa nenápadné doplňujúce otázky. S najväčšou pravdepodobnosťou vám podľa jeho slov napadne, odkiaľ sa poznáte. Vtipnejšou situáciou je, ak váš kolega zúfalo loví v pamäti počas rozhovoru s príjemnou tmavovláskou, vy k nim pristúpite a opýtate sa ho, či vás nezoznámi. Jeho zúfalý pohľad vaším smerom napovie, že mu chrbát oblial ľadový pot. Ak je však šikovný, v prvom rade predstaví vás a potom nastane sekunda zadržaného dychu. Po nej môže nasledovať len úľava v podobe vysloveného mena z úst dotyčnej, alebo jej spýtavý pohľad spod zdvihnutého obočia. Dúfajte v to prvé, pretože to druhé vám kolega nikdy nezabudne.

Teraz alebo nikdy

Dobýjate sa k dôležitému človeku bezúspešne dva mesiace a zrazu zistíte, že sedí vedľa vás na konferencii? Usadíte sa v lietadle a vedľa vás sedí váš obľúbený spevák? Už týždeň sa neviete dostať k najvyššiemu šéfovi a zrazu k nemu pristúpite do výťahu? Pokoj, potlačte nadšenie vyhŕknuť. „Vy ma nepoznáte, ale ja vás poznám a chcel som...“ Akékoľvek oslovenie vyžaduje správne načasovanie. Hoci sa vám môže zdať, že je to znamenie v podobe jedinečnej príležitosti, stále je to len náhoda, a ak situáciu nevyužijete rozumne, obráti sa proti vám. Je to vaša šanca urobiť dobrý dojem, ale aj hrozba príslušného človeka riadne otráviť. Začnite teda pozdravom a zdvorilostnou formulkou. Určite neťahajte dotyčného za rukáv v snahe zabrániť mu vystúpiť z výťahu predtým, než mu dorozprávate vašu jedinečnú ponuku. Ak sa však podľa výrazu zdá, že má chuť konverzovať, po krátkom úvode skúste otestovať vody hodenou návnadou. Ak sa dotyčný chytí a prejaví záujem sa o veci s vami ďalej rozprávať, je lepšie, ak si s ním vymeníte vizitky s tým, že si dohodnete stretnutie. Správne načasovanie je základ úspechu a vy predsa nechcete, aby vás niekto odbil len preto, že nemá čas.